Zawrotne tempo wydawania unijnych funduszy na inwestycje

"Pierwsza połowa za nami" - pod takim hasłem Centrum Unijnych Projektów Transportowych podsumowało wydawanie środków unijnych  na inwestycje transportowe. A kto po tej pierwszej połowie prowadzi? Czy może jest remis? O tym w radiowej Jedynce z Przemysławem Gorgolem, dyrektorem CUPT, rozmawiał Błażej Prośniewski.  

2018-08-07, 21:17

Zawrotne tempo wydawania unijnych funduszy na inwestycje
Podział unijnych funduszy trwa. . Foto: shutterstock

Posłuchaj

Na temat środków unijnych na inwestycje transportowe rozmawiał w radiowej Jedynce z Przemysławem Gorgolem, dyrektorem CUPT, Błażej Prośniewski/Naczelna Redakcja Gospodarcza.
+
Dodaj do playlisty

Z danych Centrum wynika, że wydawanie unijnych pieniędzy idzie w najlepsze.  Do tej pory np. zakontraktowano prawie wszystkie dostępne pieniądze na dofinansowanie transportu miejskiego, około ¾ na kolej, drogi i lotnictwo. Z drugiej strony, ktoś mógłby powiedzieć: to dopiero półmetek, a pieniędzy za chwilę nie będzie. Czy to nie za szybkie trochę tempo? 

- Jesteśmy teraz szybsi niż w poprzedniej perspektywie finansowej. Już teraz mamy wydatkowanych około 27 proc. środków z tych już zakontraktowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Ponad 7 proc. w programie Polska Wschodnia - mówi Przemysław Gorgol.

Zakończonych jest kilka inwestycji, ale jak podkreśla ekspert - to dopiero półmetek i trudno mówić o zamknięciu realizacji inwestycji. 

REKLAMA

Kilka dni temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało na Twitterze ciekawą infografikę pokazującą jak wygląda sytuacja z podpisanymi umowami w konkretnych branżach.

Z tej grafiki wynika, że na razie nie podpisano żadnej umowy związanej z tzw. transportem intermodalnym, czyli  takim, który wykorzystuje więcej niż jeden rodzaj transportu. Dlaczego? 

- Złożono prawie dwukrotnie więcej wniosków niż mamy środków. Do końca września zostaną ocenione i będzie można podpisywać umowy na dofinansowanie - zapewnił Przemysław Gorgol. 

A które gałęzie radzą sobie najlepiej w prowadzeniu inwestycji?

- Najlepiej idzie drogowcom i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drugą grupą beneficjentów są Polskie Linie Kolejowe. Ale postęp w realizacji inwestycji kolejowych jest dużo wolniejszy niż w przypadku GDDKiA - wyjaśnił. 

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Błażej Prośniewski, kw  

 

 

 

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej