UOKiK: Goldsaver naruszał interesy konsumentów. Dwie decyzje urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że spółka Goldsaver, oferująca zakup złota inwestycyjnego, stosowała niedozwolone klauzule w umowach i naruszała zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK, oprócz wydania decyzji w tej sprawie, zawiadomił także prokuraturę.
2018-08-29, 11:34
Posłuchaj
Urząd zakwestionował cztery klauzule w regulaminie sklepu internetowego Goldsavera. Jedna z nich dotyczyła tego, że w niektórych sytuacjach konsument może nie mieć pewności co do kursu złota zastosowanego przy dokonywaniu zakupu., a pozostałe trzy dotyczyły wyłączenia odpowiedzialności spółki np. w przypadku awarii sprzętu czy ingerencji osób trzecich.
- Odpowiedzialność za takie zdarzenia, co do zasady, ponosi przedsiębiorca w ramach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego jej ograniczenia uznano za niedopuszczalne i zakazano stosowania postanowień umownych przewidujących taką możliwość - czytamy w komunikacie UOKiK.
Po jakim kursie kupujemy?
Według Urzędu Goldsaver dopuścił się także naruszenia zbiorowego interesu konsumentów. Chodzi o sytuację, gdy po zakupie złota spółka informowała konsumenta jedynie o przeliczeniu i zaksięgowaniu wpłaty, a w ciągu trzech dni przysyłała mu maila potwierdzającego zawarcie umowy. Nie było precyzyjnej informacji o tym, jaki kurs złota został przyjęty.
- Tym samym dawało to Goldsaver możliwość korzystnego dla siebie przeliczania wartości transakcji kosztem konsumenta, który nie miał pewności, czy kupi kruszec po oczekiwanym przez siebie kursie - podsumowuje UOKiK.
REKLAMA
W wyniku decyzji Urzędu spółka zmieniła swoje praktyki, ale odwołała się od nich do sądu. Sprawa jest w toku.
UOKiK w sprawie Goldsavera zawiadomił też prokuraturę, która ma sprawdzić, czy spółka działa zgodnie z prawem bankowym.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, UOKiK, md
REKLAMA