Wiceminister Kultury: jednym z fundamentów nowoczesnego państwa są media publiczne
- Powołana w październiku 1918 roku agencja prasowa pod nazwą Polska Agencja Telegraficzna, prekursorka Polskiej Agencji Prasowej, była informacyjnym kręgosłupem odrodzonej Polski - mówił wiceminister kultury Paweł Lewandowski otwierając konferencję z okazji 100-lecia PAP.
2018-10-11, 12:03
Posłuchaj
W czwartek w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim odbywa się konferencja zorganizowana z okazji 100-lecia Polskiej Agencji Prasowej zatytułowana "Media Przyszłości". Obecni są przedstawiciele władz PAP, w tym prezes Wojciech Surmacz.
- PAP jest kręgosłupem ładu informacyjnego państwa. Nie dostrzegamy go, ale trudno bez niego żyć mówił w wywiadzie 20 lat temu ówczesny prezes agencji pan (Robert) Bogdański. Świadomość tego mieli też politycy, ojcowie polskiej niepodległości; wizjonerzy, którzy 100 lat temu wiedzieli, że jednym z fundamentów nowoczesnego państwa są media publiczne - powiedział wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski, otwierając konferencję.
Jak zaznaczył, "powołana w październiku 1918 roku agencja prasowa pod nazwą Polska Agencja Telegraficzna była informacyjnym kręgosłupem odrodzonej Polski". - To depesze PAT, jej kroniki filmowe, dziesiątki tysięcy zdjęć są żywym zapisem wydarzeń sprzed wieku, nieocenionym źródłem informacji dla historyków i badaczy - podkreślił wiceminister.
Lewandowski powiedział, że PAT była medium na ówczesne czasy nowoczesnym, była też ośrodkiem wyznaczającym tematy, kierunki debaty. - O jej roli świadczy fakt, że przez część swojej historii PAT bywała nie tylko przedsiębiorstwem, ale też urzędem, a jej szefowie miewali rangę ministrów - powiedział Lewandowski.
"Agencja korzysta z najnowszych technologii"
Jak zaznaczył, "mimo że nie zawsze bogata agencja zazwyczaj korzystała z najnowszych technologii, wyznaczała standardy przepływu informacji". - Tym bardziej cieszę się, że w 100-lecie działalności w zupełnie nowym ładzie medialnym, w czasie, kiedy powraca pytanie o rolę i miejsce agencji w systemie i na rynku mediów, kierownictwo PAP podnosi temat przyszłości mediów. W ten sposób agencja ponownie bierze na siebie niełatwą rolę lidera debaty o wyzwaniach, które czekają cały rynek - mówił wiceminister kultury.
Wiceminister zauważył, że to "dowód niezwykłej i coraz rzadziej spotykanej odpowiedzialności środowiskowej wychodzącej poza partykularne interesy". - To również dowód na to, że w kierownictwie agencji nie brakuje ludzi ze śmiałym, wizjonerskim podejściem do mediów, którzy chcą i potrafią reprezentować PAP w nowoczesnym systemie medialnym - powiedział Lewandowski.
Podczas konferencji odczytano też list marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego. - Dziękuję za pielęgnowanie dawnej tradycji oraz rzetelne i fachowe informacje. Życzę powodzenia w realizacji dalszych zamierzeń - napisał marszałek Sejmu w liście gratulacyjnym z okazji 100-lecia agencji.
Wśród kwestii, które zostaną poruszone w trakcie konferencji są m.in.: algorytmy, media społecznościowe a dziennikarstwo, wykorzystanie Big Data oraz inteligentnej analizy danych (AI) w systemie informacji prawnej LEX, identyfikacja procesów gospodarczych za pomocą analizy Big Data, wykorzystanie Big Data oraz AI w VOD, a także wpływ Big Data i programmatic na pomiar Internetu.
ras
REKLAMA
REKLAMA