Mniej firm narzeka na zatory płatnicze
W I kwartale tego roku do 49 proc. spadł odsetek przedsiębiorstw, którym kontrahenci w ostatnich 6 miesiącach opóźnili płatności o ponad 60 dni - wynika z badania na temat zatorów płatniczych, przeprowadzanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
2019-03-20, 08:24
Jak wskazano, najkorzystniej sytuacja przedstawia się w przemyśle, gdzie 43 proc. przedsiębiorstw doświadcza kłopotów z nieterminowością kontrahentów, a najsłabiej w budownictwie i transporcie - ponad 60 proc. ma problemy.
Optymiści i pesymiści
O ile jednak co trzecia firma budowlana liczy na poprawę sytuacji, to wśród firm transportowych co czwarta prognozuje, że będzie gorzej - podkreśliło BIG InfoMonitor.
- Udział firm zgłaszających problem faktur nierozliczonych przez odbiorców towarów i usług przez ponad 60 dni spadł w I kwartale br. do 49 proc. W analogicznym okresie 2018 r. było to 53 proc., a w ostatnim kwartale ub.r. nawet 54 proc - wyliczono.
Autorzy badania wskazują też, że o ile stopniał udział przedsiębiorstw oczekujących co najmniej dwa miesiące na spływ należności, to przybywa firm, które skarżą się, że ich odbiorcy spóźniają płatność w krótszym okresie - o ponad 30 dni.
Obecnie już niemal dwie na trzy firmy mają taki problem – wynika z badania.
Więcej klientów, więcej problemów z płatnością
BIG zwraca uwagę, że problemy z niesolidnością płatniczą odbiorców towarów i usług nie rozkładają się równomiernie wśród wszystkich przedsiębiorstw.
- Warto zwrócić uwagę, że z najczęściej z przeterminowaniami mają do czynienia firmy, które dostarczają towar czy usługi do większej liczby odbiorców. Te, które mają do 10 kontrahentów doświadczają kłopotów rzadziej - powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.
PAP, ak, NRG
REKLAMA