Powstanie kolejny nowoczesny terminal na polskim wybrzeżu
Świnoujście będzie miało nowoczesny terminal kontenerowy. O inwestycji mówiło się od lat. Rząd przygotowuje spec ustawę w tej sprawie. Terminal ma pochłonąć ponad 3 miliardy złotych z czego większość wyłoży inwestor. Tiry dojeżdżające do terminala mają omijać miasto.
2019-04-03, 12:58
Posłuchaj
Przed południem w Sejmie zebrała się komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Kolejny terminal
- To ma być kolejny głębokowodny terminal na polskim wybrzeżu. Taki obiekt ma dzisiaj tylko Gdańsk - mówił w radiowej Jedynce Marek Trojnar z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
- O inwestycji nieoficjalnie mówiło się od lat. Teraz prace mają nabrać tempa dzięki ustawie szykowanej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - powiedział wiceszef tego resortu Grzegorz Witkowski.
Terminal ma według wstępnych szacunków kosztować ponad 3,3 mld zł. Zaangażowany będzie Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo bez skończonych inwestycji kolejowych czy autostrady S3 nie mowy o skomunikowaniu terminala z odbiorcami.
REKLAMA
Rola inwestora zewnętrznego
Największą rolę odegra inwestor zewnętrzny. W pierwszym etapie miałby wyłożyć 2 mld zł. Do rozmów usiadły na razie trzy firmy.
- Zwycięzca będzie musiał ściągnąć do Świnoujścia dostawy, które dzisiaj trafią do innych terminali - ocenił Andrzej Montwiłł, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.
Terminal ma przynosić ok. 5 mld zysku rocznie. Inwestycja wystartuje najszybciej w drugiej połowie lat dwudziestych.
W Sejmie podsumowano też dzisiaj prawie 3 lata działalności Portu LNG w Świnoujściu. W ciągu dwóch lat ma zostać rozbudowany, a ponad połowę inwestycji pokryje Unia Europejska.
REKLAMA
Marcin Jagiełowicz, ak, NRG
REKLAMA