Debata Polskiego Radia: czy Polskę stać ma markę globalną?
„ Czy Polskę stać już na markę globalną?”, to temat debaty odbytej po wręczeniu nagród Gospodarczych Polskiego Radia. Jej uczestnikami byli: Marcin Chludziński, Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A oraz Kazimierz Krupa, ekonomista, Dyrektor Zarządzający firmy Drawbridge.
2019-06-13, 22:46
Posłuchaj
− O marce globalnej, możemy mówić wtedy, gdy firma działa w wymiarze globalnym, światowym, na rynkach międzynarodowych, wyjaśnił na wstępie debaty Kazimierz Krupa.
I dodał, że przykładem takiej firmy jest polski miedziowy potentat – KGHM, która buduje swoją markę, mającą określony znak towarowy, rozpoznawalny na światowych rynkach.
Jak dodaje prezes Chludziński, bardziej o globalnej marce świadczy nie to, gdzie odbywa się nasza produkcja, ale, gdzie sprzedawany jest produkt koncernu, czyli miedź, srebro czy molibden.
− I o ile kiedyś mówiono o naszej firmie, że słońce nigdy nad nią nie zachodzi – bo mamy kopalnie nie tylko w Polsce, w Chile czy Kanadzie ale mimo to 80 proc. produkcji koncentruje się w Polsce, to obecnie 80 procent naszych produktów trafia na światowe rynki. I to świadczy o naszej globalnej marce.
REKLAMA
− Dzięki temu, że nasza miedź trafia do produkowanych na całym świecie samochodów, czy instalacji elektrycznych czy wodnych, jesteśmy rozpoznawalni na świecie, gdyż zajmujemy ósme miejsce w produkcji miedzi na świecie i drugie– w produkcji srebra – mówi prezes Chludziński.
Jak dodaje szef KGHM, ta rozpoznawalność jest potrzebna oczywiście nie tylko firmie, która dzięki temu staje się ambasadorem Polski, ale i całej naszej gospodarce.
− Stąd rozpoznawalna marka globalna potrzebna jest Polsce, wręcz jest ona niezbędna, gdyż buduje pozycję gospodarczą kraju. A ta jest potrzebna w międzynarodowym wyścigu o kapitał, który lepiej jest gdy do nas przypływa, a nie odpływa – mówi Kazimierz Krupa.
− I takie marki jak KGHM sprawiają, że tak się właśnie dzieje – mówi Krupa.
REKLAMA
Jak dodaje prezes Chludziński, ekspansja zagraniczna jest dla wielu firm krajowych konieczna ze względów rozwojowych – rynek krajowy często już jest za ciasny na ich ambicje.
− I takich firm w Polsce jest coraz więcej – mówi Chludziński.
Prowadzący dyskusję Arkadiusz Ekiert, przypomina, że według rankingu najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie znajdują się takie polskie firmy jak Fakro, Inglot, Solaris, Drutex, Pesa, Mokate, Oknoplast, Oknoplast, CD Projekt.
Prezes KGHM zwraca uwagę na aspekt finansowy globalizacji marki.
REKLAMA
− Dzięki temu nie tylko zwiększamy wartość firmy, ale budujemy tożsamość narodową, gospodarczy patriotyzm – mówi prezes Chludziński.
Arkadiusz Ekiert, jk
REKLAMA