Raport: Polska i kraje Europy Środkowo-Wschodniej napędzają europejską motoryzację
Niemal co piąty samochód w Unii Europejskiej został wyprodukowany w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To prawie 4 miliony pojazdów. W przemyśle motoryzacyjnym Grupy Wyszehradzkiej pracuje 1 milion 600 tysięcy osób - prawie połowa zatrudniona jest w Polsce - podaje raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
2019-08-27, 16:33
Posłuchaj
- Sprawdzaliśmy nie tylko wielkość produkcji i zatrudnienie w tym przemyśle w poszczególnych krajach, ale także inne kryteria - mówi w radiowej Jedynce Katarzyna Dębkowska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Polska specjalizuje się w produkcji podzespołów i części do samochodów, a także produkcji autobusów i małych samochodów ciężarowych.
- Dzięki produkcji części i akcesoriów do samochodów, Polska ma największy udział wartości dodanej w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego - powiedział Łukasz Ambroziak, współautor raportu.
REKLAMA
- Eksport niemieckich samochodów do głównych odbiorców z powodu amerykańsko-chińskich wojen celnych oraz niepewności związanej z Brexitem zmalał w ubiegłym roku o 14 procent, ale kłopoty ma cała europejska branża motoryzacyjna - komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
- Innym wyzwaniem dla tradycyjnych producentów jest elektromobilność - zauważa Łukasz Ambroziak.
Kraje Grupy Wyszehradzkiej muszą zmierzyć się także ze światowymi megatrendami, jak car-sharing czy pojazdy autonomiczne.
Coraz częściej mówi się, że chociaż nasze kraje w sposób oczywisty konkurują ze sobą, to stanowią też swego rodzaju klaster i z punktu widzenia dużych producentów motoryzacyjnych są pewną całością.
REKLAMA
Nie bez znaczenia jest tu fakt, że polskie firmy tego sektora ulokowane są na południu kraju, a czeskie i słowackie na północy - bardzo ułatwia to współpracę.
Aleksandra Tycner, akg
REKLAMA
REKLAMA