Raport: Polska i kraje Europy Środkowo-Wschodniej napędzają europejską motoryzację

Niemal co piąty samochód w Unii Europejskiej został wyprodukowany w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To prawie 4 miliony pojazdów. W przemyśle motoryzacyjnym Grupy Wyszehradzkiej pracuje 1 milion 600 tysięcy osób - prawie połowa zatrudniona jest w Polsce - podaje raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

2019-08-27, 16:33

Raport: Polska i kraje Europy Środkowo-Wschodniej napędzają europejską motoryzację
Zdjęcie ilustracyjne. . Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Blisko 20 proc. produkcji pojazdów UE odbywa się w krajach Grupy Wyszehradzkiej, najwięcej producentów pojazdów silnikowych jest w Polsce i Czechach - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Raport był komentowany w radiowej Jedynce w audycji przygotowanej przez Aleksandrę Tycner.
+
Dodaj do playlisty

- Sprawdzaliśmy nie tylko wielkość produkcji i zatrudnienie w tym przemyśle w poszczególnych krajach, ale także inne kryteria - mówi w radiowej Jedynce Katarzyna Dębkowska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Polska specjalizuje się w produkcji podzespołów i części do samochodów, a także produkcji autobusów i małych samochodów ciężarowych.

- Dzięki produkcji części i akcesoriów do samochodów, Polska ma największy udział wartości dodanej w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego - powiedział Łukasz Ambroziak, współautor raportu.

REKLAMA

- Eksport niemieckich samochodów do głównych odbiorców z powodu  amerykańsko-chińskich wojen celnych oraz niepewności związanej z Brexitem zmalał w ubiegłym roku o 14 procent, ale kłopoty ma cała europejska branża motoryzacyjna - komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

- Innym wyzwaniem dla tradycyjnych producentów jest elektromobilność - zauważa Łukasz Ambroziak.

Kraje Grupy Wyszehradzkiej muszą zmierzyć się także ze światowymi megatrendami, jak car-sharing czy pojazdy autonomiczne.

Coraz częściej mówi się, że chociaż nasze kraje w sposób oczywisty konkurują ze sobą, to stanowią też swego rodzaju  klaster i z punktu widzenia dużych producentów motoryzacyjnych są pewną całością.

REKLAMA

Nie bez znaczenia jest tu fakt, że polskie firmy tego sektora ulokowane są na południu kraju, a czeskie i słowackie na północy - bardzo ułatwia to współpracę.

Aleksandra Tycner, akg

 

 

REKLAMA

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej