Zmiana rozstawu kół bez zatrzymywania składu. Innowacyjny polski patent
Polskie Koleje Państwowe kupiły system POLSUW, który ułatwi przejazd pociągów przez wschodnie granice. Dzięki temu rozwiązaniu będzie można zmieniać rozstaw kół pociągu bez zatrzymywania całego składu.
2019-09-20, 14:20
Posłuchaj
Rozwiązanie to pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu pociągów towarowych i pasażerskich między systemami normalnotorowymi i szerokotorowymi, które obowiązują za wschodnią granicą.
Podpisana umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi prawami autorskimi do systemu POLSUW.
- To historyczna chwila i kolejny dowód na innowacyjność polskiej kolei - skomentował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Członek zarządu PKP SA Mirosław Antonowicz dodał, że po wdrożeniu systemu POLSUW w składach towarowych i pasażerskich wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego.
REKLAMA
Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanie SUW2000, zaprojektowane przez doktora Ryszarda Suwalskiego.
Zakup systemu stanowi początek prac badawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym.
Jak zaznaczyły PKP, zakup systemu Polsuw to początek prac badawczo-rozwojowych, "których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym".
REKLAMA
Na świecie zestawy kołowe ze zmiennym rozstawem kół zyskują na popularności - podkreślono. Dodano, że badania nad opracowaniem tego rodzaju systemów przeznaczonych dla składów towarowych są prowadzone m.in. w Korei Południowej czy Hiszpanii. Może on też znaleźć zastosowanie w składach pasażerskich
IAR/PAP, akg
REKLAMA