Upadek Neckermann Polska. Poszkodowani mogą zgłaszać się po pieniądze

Biuro podróży Neckermann Polska ogłosiło upadłość. Obecnie za granicą przebywa 3600 klientów spółki. Poszkodowani turyści mogą zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego po pieniądze.

2019-09-25, 12:37

Upadek Neckermann Polska. Poszkodowani mogą zgłaszać się po pieniądze

Posłuchaj

Izabela Stelmańska: nie możemy pomóc klientom, którzy kupili wycieczki w niemieckim Neckermannie (IAR)
+
Dodaj do playlisty

- Największe problemy są na Majorce, ponieważ to była destynacja związana głównie z pobytem turystów brytyjskich. Poza tym Turcja, Tunezja. Wiem, że wieczorem w Egipcie były jeszcze regulowane płatności przez Neckermann Polska, żeby turyści mogli spokojnie przenocować - powiedziała Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego.

Dodała, że "na bieżąco na pewno będą spływały informacje zarówno od hotelarzy, jak i turystów przebywających poza granicami".

Powiązany Artykuł

east news turyści 1200.jpg
Biuro Neckermann Polska niewypłacalne. Niepewny los tysięcy turystów

14 tys. wycieczek odwołanych

Izabela Stelmańska poinformowała również, że na zimę Neckermann Polska sprzedał już 14 tysięcy wycieczek. Te wyjazdy, jak stwierdziła, "na pewno się nie odbędą". Podkreśliła, że poszkodowani turyści mogą zgłaszać się do urzędu marszałkowskiego po pieniądze.

- Od lipca prawo polskie się zmieniło, zostaliśmy dostosowani do dyrektywy unijnej. Zmiana polega na tym, że środki z gwarancji ubezpieczeniowej mogą być przeznaczone w pierwszej kolejności na powrót turystów do kraju, na utrzymanie turystów na miejscu, opłacenie i dokończenie ich pobytu, jak również te środki, które nie zostaną wykorzystane, pokrywane są z gwarancji. Do tego akurat, jeżeli mówimy o Neckermannie, będą dwie gwarancje uruchamiane, dlatego, że ci, którzy podpisywali umowy w 2018 roku, chronieni są gwarancją, która obowiązywała w 2018, osoby, które podpisywały umowy w 2019, tam jest nowa gwarancja wystawiona, która obowiązywała od 1 stycznia 2019 - poinformowała wicedyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

REKLAMA

Gwarancje dla turystów

Pierwsza gwarancja jest wystawiona na 30 mln zł, druga na 25 mln zł. - Do tego, jeżeli będzie brakowało środków na tych gwarancjach ubezpieczeniowych, mamy turystyczny fundusz gwarancyjny jako drugi filar zabezpieczenia i zostanie on wtedy uruchomiony, jeśli zabraknie środków na gwarancjach ubezpieczeniowych - oświadczyła.

- Jeżeli były przypadki, że turyści byli zmuszeni do zapłacenia samodzielnie za pobyt tam w hotelu, to oczywiście powinni posiadać za to fakturę, rachunek, jakieś potwierdzenie wpłacenia tych środków, będą mogli się ubiegać o zwrot z gwarancji ubezpieczeniowej tych środków, które wpłacili - podkreśliła Izabela Stelmańska.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Upadek Neckermann Polska. Wiemy, na jaką pomoc mogą liczyć turyści

Urząd marszałkowski: nie jesteśmy w stanie pomóc tym, którzy wykupili wycieczki w Neckermann Niemcy

Wiceszefowa ds. kultury i promocji turystyki Urzędu Marszałkowskiego pytana na konferencji prasowej, co z osobami, które wykupiły wycieczki, a jeszcze nie wyleciały z kraju, odpowiedziała: "mogą się kontaktować z ubezpieczycielem Allianz Partners i po złożeniu takiego wniosku o wypłacenie roszczenia, które musi zawierać przede wszystkim oświadczenie o niewykonaniu umowy i potwierdzenie wpłaty tych środków i podpisaną umowę o świadczenie imprezy turystycznej".

REKLAMA

Powiązany Artykuł

neckermann 1200.jpg
"Tsunami dla branży hotelarskiej". Neckerman Polska odwołało wszystkie środowe wycieczki

- Ubezpieczyciel zgodnie z obowiązującą ustawą ma 30 dni na wypłacenie roszczenia - poinformowała Izabela Stelmańska. Jak mówiła, zgłaszają się do nich "obywatele Polscy, którzy wykupili wycieczki w Neckermann niemieckim". - Niestety my w tej sytuacji nie jesteśmy w stanie im pomóc - zaznaczyła.

Dodała jednak, że służby konsularne "mogą udzielić pomocy Polakom przebywającym poza granicami". "Natomiast, jeżeli chodzi o nasze działania, dotyczą one tylko i wyłącznie klientów Neckermann Polska" - podkreśliła.

Turyści bez opieki?

- Przedstawicielem firmy na miejscu, tam, gdzie przebywamy na wakacjach, jest przede wszystkim rezydent, ale, niestety to jest przykre doświadczenie, rezydenci bardzo często odchodzą od grup w momencie pojawienia się informacji, że przedsiębiorca ogłasza niewypłacalność - powiedziała również Izabela Stelmańska podczas konferencji poświęconej upadłości biura podróży Neckermann. 

– Mogą być takie sytuacje, że pozostaną te osoby bez opieki rezydenta. Natomiast cały czas są służby konsularne – dodała.

REKLAMA

W piątek władze największego, a zarazem najstarszego biura podróży Thomas Cook, poinformowały, że znalazło się ono na skraju bankructwa. W poniedziałek firma ogłosiła upadłość. W biurach spółki Thomas Cook na całym świecie pracuje 22 tys. osób, z czego 9 tys. w rodzimej Wielkiej Brytanii. Działająca w 16 krajach świata firma obsługiwała 19 mln turystów rocznie.

msze

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej