Telefoniczna konsultacja lekarska. Jakie niesie korzyści?

Z powodu wzmożonej aktywności wirusów, konsultanci bezpłatnej infolinii NFZ, działającej całą dobę, siedem dni w tygodniu pod numerem 800 190 590, przekazują pacjentom kontakty do placówek podstawowej opieki zdrowotnej udzielających teleporad medycznych.

2020-03-07, 07:48

Telefoniczna konsultacja lekarska. Jakie niesie korzyści?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock/Elnur

Ministerstwo zdrowia podkreśla, że osoby cierpiące na choroby przewlekłe i regularnie zażywające te same leki, nie muszą osobiście udawać się do lekarza po receptę na kontynuowanie leczenia. Dzięki wprowadzeniu e-recepty, lekarz po konsultacji np. telefonicznej czy online, może wystawić zdalnie e-receptę, którą pacjent odbierze na telefonie (SMS) albo komputerze (e-mail).

Powiązany Artykuł

koronawirus 1200 pap.jpg
"Koronawirus nie zniknie latem jak grypa". WHO rozwiewa wątpliwości

>>> [CZYTAJ TAKŻE] Koronawirus w Polsce. Sanepid dociera do osób, które podróżowały samolotem z zakażonym pacjentem

Wszyscy pacjenci, nie tylko ci przewlekle chorzy, mogą skorzystać także z konsultacji z lekarzem rodzinnym przez telefon, online lub za pomocą innych środków łączności i tym samym ograniczyć konieczność wychodzenia z domu.

REKLAMA

Kolejne potwierdzone przypadki koronawirusa

W Polsce potwierdzono dotychczas pięć przypadków koronawirusa SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19. W lutym zanotowano 820 tys. przypadków zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę, a z powodu tej choroby w ciągu tego miesiąca zmarły 23 osoby.

Prezes NFZ Adam Niedzielski podał na Twitterze, że na infolinii Funduszu "można uzyskać numer do POZ, pod którym będzie realizowana teleporada - łącznie ze zdalnie wystawianym zwolnieniem". "Dziękuję lekarzom rodzinnym za współpracę przy tworzeniu bazy numerów. Działamy razem!" - podkreślił.

Dzięki teleporadzie medycznej można otrzymać: zalecenia, e-zwolnienie, e-receptę, a także jeśli będzie taka potrzeba - sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

REKLAMA

Zacznijmy od telefonu do lekarza

Teleporady medyczne - jak podkreśla NFZ i MZ - ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych i rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna oraz skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.

Powiązany Artykuł

korona 1200 pap.jpg
Potrzebujesz recepty od lekarza? Możesz ją dostać nie wychodząc z domu

>>> [CZYTAJ TAKŻE] Wirusolog obala mity na temat koronawirusa. "Maseczka może być źródłem zakażeń"

Teleporadę lekarską wprowadziło rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które obowiązuje od 5 listopada 2019 r. Zgodnie z jego zapisami, możliwa jest pomoc lekarska lub pielęgniarska na odległość za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności. Ostateczną decyzję czy konieczna będzie wizyta w gabinecie, czy wystarczy konsultacja telefoniczna podejmuje lekarz po rozmowie z pacjentem.

REKLAMA

jp

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej