Raport PAŻP: lotnictwo cofnęło się do poziomu z 2010 roku
Branża lotnicza jest jedną z najbardziej poszkodowanych przez pandemię koronawirusa. Wprowadzane przez poszczególne rządy lockdowny spowodowały, że międzynarodowy ruch pasażerski na wiele tygodni praktycznie zamarł. Potwierdza to najnowszy raport Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
2021-01-14, 14:58
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała raport raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej w 2020 roku w porównaniu do roku 2019. Raport przygotowany został w oparciu o dane własne oraz Eurocontrol.
Zebrane dane pokazują, że ruch lotniczy cofnął się do poziomów sprzed 2010 roku.
Największą liczbę operacji w polskiej przestrzeni powietrznej odnotowano w I kwartale ubiegłego roku: w styczniu (67,1 tys.), w lutym (60,5 tys.) oraz w marcu (37,5 tys.). W styczniu i lutym zanotowano wzrost ruchu odpowiednio o 5,5 proc. i 7 proc.
Największe spadki pojawiły się w czasie pierwszego lockdown’u w kwietniu (-87 proc.), maju (-85 proc.) i czerwcu (-83 proc.). W całym 2020 roku liczba wszystkich operacji lotniczych IFR spadła o 58,7 procent do poziomu 376,9 tys. operacji.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Najgorszy rok w historii lotnictwa komercyjnego. Porty lotnicze liczą straty
W przypadku krajowych lotnisk największe spadki zanotowano w Warszawie (-59 proc.), Krakowie (-57 proc.), Wrocławiu (-56 proc.) oraz Modlinie (-56 proc.). Najmniejsze straty w ruchu lotniczym odnotowano w Zielonej Górze (-12 proc.), Łodzi (-38 proc.) oraz Olsztynie-Szymanach (-38 proc.).
Całkowita liczba operacji na polskich lotniskach zanotowała spadek o 56,4 proc. osiągając poziom 193,7 tys. operacji.
Miesiące z największą liczba operacji lotniczych, to czas przed nastaniem pandemii koronawirusa – styczeń, luty i marzec. Natomiast miesiące z największymi spadkami, to kwiecień, maj i czerwiec, kiedy to praktycznie w całości zawieszono pasażerski ruch lotniczy.
Spadki wyniosły wtedy od 83 do 87 procent. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaznacza w raporcie, że nie był brany pod uwagę ruch General Aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.
REKLAMA
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ruch w cywilnym lotnictwie pasażerskim powróci do normy w 2024 lub w 2025 roku. Wtedy też wskaźniki osiągną poziom z 2019 roku. Wiele w tym zakresie zależy jednak od tempa szczepień, które jest kluczowe dla odbudowy branży.
Aleksander Pszoniak, PR24, akg
REKLAMA