Program Batory się nie kończy. Powstaje nowa strategia rozwoju polskich stoczni
Program Batory, który ma pobudzać przemysł stoczniowy w Polsce, nie został zahamowany, w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad jego rozwojem. W przyszłości ma on stymulować rozwój technologii, projektowania i budowy polskich statków i konstrukcji morskich.
2021-01-22, 09:06
Jak przypomina wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, program dzieli się na cztery części: budowę promów pasażerskich dla polskich armatorów; wsparcie tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii okrętowych; budowę nowoczesnej modułowej platformy offshore; stworzenie "zielonej stoczni" w Polsce. Ostatni projekt zakłada budowę nowoczesnego i bezpiecznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek morskich.
Pobudzenie przemysłu stoczniowego
– Program Batory miał i ma za zadanie pobudzić przemysł stoczniowy w Polsce, a przede wszystkim stworzyć przeciwwagę, jeśli chodzi o cały czas malejący rynek stoczniowy – tłumaczy Marek Gróbarczyk.
Przyznaje jednak, że program budowy ro-paxów (promów samochodowo-pasażerskich) został wstrzymany na czas pandemii w związku z brakiem możliwości realizacji tego zadania. Jak dodaje, "kiedy mamy złe prognozy gospodarcze, nasza strategia musi być przebudowana, co jest czynione obecnie w Ministerstwie Infrastruktury – stworzenie nowej strategii związane z rozwojem programu odbudowy i zachowania polskich stoczni".
Przypomina także, iż powstały już Promy Polskie – spółka, która łączy dwóch armatorów: Polską Żeglugę Morską i Polską Żeglugę Bałtycką.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Zmiany w poborze opłat za autostrady. Trwają testy systemu e-Toll
Problem stanowi termin
Stępkę pod budowę pierwszego promu samochodowo-pasażerskiego położono w szczecińskiej stoczni w czerwcu 2017 r. W połowie października 2017 r. Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska Stocznia Remontowa Gryfia podpisały w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektu technicznego nowej jednostki; został też odebrany przez armatora projekt kontraktowy. Do tej pory jednak statek nie wyszedł poza prace projektowe.
– Realizacja programu Batory nie zakończy się – podkreśla wiceminister. – Będzie on kontynuowany, budowa promów musi zostać dokończona. Oczywiście problem stanowi termin wykonania, a nie zostało to zrealizowane z wielu powodów. Głównym powodem jest fakt, że przemysł stoczniowy nie był do końca w stanie podnieść się po okresie upadku.
PolskieRadio24.pl, PAP, md, DoS
REKLAMA
REKLAMA