"Zastąpiono informację przekazem emocjonalnym". Samuel Pereira o proteście mediów
- Duże firmy medialne mają zrozumiały interes w zablokowaniu tej daniny, wymieszały biznes z hasłami o interesie publicznym i konstytucyjnym, dotyczącym wolności słowa, pluralizmu - mówił w Polskim Radiu 24 Samuel Pereira (TVP Info).
2021-02-16, 14:15
Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ.
Powiązany Artykuł
Podatek od reklam. Prof. Reginia-Zacharski: spór pokazuje, że gra idzie o wysoką stawkę
Samuel Pereira komentował protest mediów przeciwko nowemu podatkowi i wsparcie, jakie ta akcja otrzymała ze strony opozycji. - Patrząc na spadające wyniki sondażowe PO, także spadającą liczbę posłów w porównaniu do poprzedniej kadencji, TVN24 czy grupa Ringier Axel Springer Polska wydaje się dużo silniejszym obozem anty-PiS niż sama Platforma, dlatego ta partia nie wspierając tego obozu, ryzykuje, że sama pójdzie w odstawkę, to są naczynia połączone - zauważył.
- Dziennikarze zostali wzięci trochę jako zakładnicy swoich korporacji. Zamiast informowania, do czego są powołani, czym jest tem podatek, jakie są głosów za i przeciw, ekspertów, mieliśmy czarne plansze, zastąpiono informację przekazem emocjonalnym, który miał związać widza z interesami czysto biznesowymi, a nie dziennikarskimi danych redakcji - podkreślał publicysta.
Gość audycji skomentował także zapowiedzi polityków opozycji o zamiarze likwidacji TVP Info lub całej telewizji publicznej. - Jest potrzeba prezentowania treści, o których nie dowiedzą się czytelnicy w wielu prywatnych mediach. Takie tematy jak np. taśmy Neumanna, czy problemy władzy samorządowej (…) szczegóły tego, jak wyprowadzano z Polski podatek VAT. Te okoliczności ujrzały światło dzienne dzięki TVP - zaznaczył.
REKLAMA
- Dla odbiorcy, niezależnie od jego światopoglądu i ocen politycznych wartościowe jest, gdy ma większy wybór, gdy ma możliwie zdywersyfikowaną informację w różnych serwisach. Inną sytuację mieliśmy w 2015, gdy w Polsacie TVP, TVN przekaz był ten sam - przypominał Samuel Pereira.
Posłuchaj
Nowe przepisy, zdaniem przeciwników nowego podatku od mediów, spowodują też "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym", a ich wprowadzenie będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści.
- "Nadużywa swojej funkcji". Prószyński o orędziu marszałka Grodzkiego ws. podatku od reklam
- Witold Waszczykowski: akcja "Media bez wyboru" jest zafałszowana
Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji.
REKLAMA
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
Prowadzący: Ryszard Gromadzki
Gość: Samuel Pereira (TVP Info)
Godzina emisji: 13:07
REKLAMA
PR24/ka
REKLAMA