Kanał Sueski częściowo odblokowany. Ogromny kontenerowiec wpadł na mieliznę

Zarząd Kanału Sueskiego poinformował o "częściowym odblokowaniu" drogi wodnej, zamkniętej po awarii wielkiego kontenerowca, który wszedł na mieliznę w okolicy Suezu. Jednostka MV Ever Given pod panamską banderą, zepchnięta wczoraj przez silny wiatr, odwróciła się bokiem i utknęła przy południowym wejściu do kanału.

2021-03-24, 12:52

Kanał Sueski częściowo odblokowany. Ogromny kontenerowiec wpadł na mieliznę
Kontenerowiec całkowicie zablokował ruch w Kanale Sueskim. Foto: PAP/EPA/STR

Według relacji świadków grupa siedmiu wielkich holowników przesunęła wielki statek, który stał w poprzek toru wodnego. Dyrekcja Kanału podała, że pierwszy z frachtowców, czekających po północnej stronie na otwarcie przejścia, wyruszył już w drogę. Na swoją kolejkę czeka ponad sto statków - część na Morzu Śródziemnym, pozostałe po stronie południowej - na Morzu Czerwonym.

Blokada kanału

Wcześniej zarząd kanału poinformował, że jednostka MV Ever Given pod panamską banderą, zepchnięta przez silny wiatr, odwróciła się bokiem i utknęła przy południowym wejściu do kanału, w pobliżu Suezu. Nikt nie został poszkodowany.

Powiązany Artykuł

Fukushima free shutterstock 1200.jpg
Japonia chce spuścić do oceanu 1,2 mln ton radioaktywnej wody z Fukushimy i prosi o poparcie planu

Kontenerowiec ma 400 m długości i 59 szerokości. Jednorazowo może przewozić 20 tysięcy kontenerów. Część z nich stoi na pokładzie - po 10 jeden na drugim. To jedna z największych takich jednostek. W chwili wypadku nad kanałem przechodziła burza piaskowa z wiatrem o prędkości do 50 kilometrów na godzinę.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

shutterstock granica brytyjska wielka brytania lotnisko 1200.jpg
Lockdown w Wielkiej Brytanii. 5 tys. funtów kary za nieuzasadniony wyjazd za granicę

***

Kanał Sueski otwarty został w 1869 r. i jest kluczową trasą, przez którą transportuje się ropę, gaz ziemny oraz inne towary pomiędzy Azją a Europą. Kanał został poddany renowacji w 2015 roku, tak aby mogły korzystać z niego największe statki świata. 

Żegluga Kanałem Sueskim jest uznawana za bardzo trudną, wymagającą od kapitana i załogi specjalnych kwalifikacji. Każdy statek przed wejściem do Kanału przyjmuje na pokład specjalnego pilota, znającego specyfikę tej drogi wodnej.

as

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej