Jak bezpiecznie korzystać z internetowej bankowości i bronić się przed phishingiem
Jak bezpiecznie korzystać z cyfrowych usług bankowych i nie dać się złowić oszustom, mówił w radiowej Jedynce prof. Jakub Szczerbowski z Biura Rzecznika Finansowego.
2021-04-27, 18:23
A problem jest istotny, gdyż oszuści, czyhający na nasze oszczędności na kontach bankowych sięgają po wiele metod, wśród których, jak podkreśla gość Polskiego Radia, stosowany jest np. phishing, czyli próba wyłudzenia naszych danych do logowania, poprzez podstawienie fałszywej strony internetowej.
Powiązany Artykuł
Nigdy nie klikaj w podejrzany link. Eksperci radzą, jak nie paść ofiarą cyberprzestępców
- Wielu oszustów wykorzystuje zdarzenia, które mają duży zasięg społeczny, np. uruchomienie pomocy w ramach tarcz antykryzysowych czy zwrot podatku. Wtedy, wykorzystując sytuację, że oczekujemy na określoną informację, oszust podszywa się pod daną instytucję i wyłudza nasze dane osobowe - wyjaśnia profesor Szczerbowski.
Posłuchaj
Hasła do konta czy e-maila jak szczoteczka do zębów - tylko dla nas
- Dlatego, warto stosować metody, które mogą wyeliminować i ograniczyć ryzyko - mówi gość Polskiego Radia.
REKLAMA
Jedną z nich, podkreśla gość radiowej Jedynki, jest zachowanie w tajemnicy haseł stosowanych przez nas w sieci.
- Tych haseł trzeba używać jak szczoteczkę to zębów - tylko my z niej korzystamy. Stąd nie dzielimy się hasłami z nikim, nawet z małżonkiem czy dziećmi - mówi profesor.
Powiązany Artykuł
Eksperci ostrzegają: koronawirus uaktywnił hakerów, rośnie ryzyko ceberataków na firmy
Uwaga na SMS-y zawierające linki do drobnych wpłat
- Ponadto, gdy logujemy się na określoną stronę internetową, to sprawdzajmy i wpisujmy jej dokładny adres, nie dajmy się zwabić linkiem, który niby do niej odsyła, nie odpowiadajmy oraz nie klikajmy w linki, które otrzymaliśmy SMS-em - mówi gość Polskiego radia.
I daje przykład SMS-a, który informuje o wpłacie drobnej kwoty poprzez przysłanego linka, z powodu uzupełnienia płatności za towar, który możemy otrzymać.
REKLAMA
- Link prowadzi najczęściej do fałszywej strony banku - mówi gość radiowej Jedynki.
Powiązany Artykuł
Oszuści bezwzględnie wykorzystują pandemię. Interpol radzi, jak chronić się przed cyberprzestępcami
Co zrobić, gdy zorientowaliśmy się, że nas nabrano
Profesor radzi też, co zrobić, gdy zorientowaliśmy się, że padliśmy ofiarą oszusta.
- Przede wszystkim trzeba jak najszybciej powiadomić o tym nasz bank, który ma możliwość zablokowania konta i zapobieżenia kolejnym działaniom oszusta - mówi profesor.
- Drugim krokiem jest zawiadomienie o tym policji, kolejnym jest wystosowanie żądania do banku o zwrot utraconych środków, jeśli to nastąpiło - dodaje gość Jedynki.
REKLAMA
- Jak bowiem wynika z przepisów, bank ma obowiązek zwrotu utraconych środków, jeśli transakcja nie była autoryzowana - wyjaśnia gość Polskiego Radia.
Błażej Prośniewski, jk
REKLAMA