Po majówce powrót do szkół. W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie, zgodnie z którym od 4 maja uczniowie klas I–III szkół podstawowych w całym kraju powrócą do nauki stacjonarnej, a od 17 maja uczniowie klas IV–VIII i szkół ponadpodstawowych będą uczyć się hybrydowo.
2021-04-30, 19:15
Chodzi o rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Zgodnie z nim, po długim weekendzie majowym, 4 maja uczniowie klas I–III szkół podstawowych w całym kraju wrócą do nauki w szkole. Od tego dnia szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo–wychowawczą dla uczniów w świetlicach.
Z kolei od 17 maja uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w systemie hybrydowym.
Nauczanie w systemie hybrydowym
System hybrydowy ma polegać na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje zajęcia w szkole i co najmniej 50 proc. uczniów realizuje zajęcia zdalnie. Dyrektor szkoły ma ustalić harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z tym podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Przemysław Czarnek: każdy dzień nauki stacjonarnej jest na wagę złota
System hybrydowy nie będzie miał zastosowania do zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu. Będą się one odbywały na dotychczasowych zasadach, tj. dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego mogą zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo.
Praktyki zawodowe
Dopuszcza się prowadzenie praktyk zawodowych stacjonarnie, w miejscu ich prowadzenia. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie również u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów lub słuchaczy.
Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin.
Wychowanie fizyczne
Zajęcia sportowe w szkołach podstawowych w klasach IV-VIII o takim profilu mają być realizowane na podstawie programów szkolenia na miejscu lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik.
REKLAMA
Obowiązki dyrektora szkoły
W rozporządzeniu utrzymano zapisy, zgodnie z którymi dyrektorzy mają też nadal obowiązek organizować zajęcia w szkole lub umożliwić naukę zdalną na terenie szkoły uczniom klas IV-VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W przypadku uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, którzy nie mają możliwości nauki zdalnej w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły może umożliwić tym uczniom realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
Powiązany Artykuł
Szef MEiN: będziemy dyskutować na temat statusu zawodowego nauczycieli i pracowników oświaty
W przypadku szkół podstawowych specjalnych klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, zajęcia mogą być prowadzone w szkole. O prowadzeniu zajęć w szkole – tak jak dotąd – ma decydować dyrektor szkoły.
Ograniczenie stacjonarnego funkcjonowania nie dotyczy szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii ze względu na specyfikę ich funkcjonowania.
REKLAMA
- "Dajmy dzieciom wytchnienie". Wiceminister edukacji apeluje o spokojne wdrażanie uczniów w rytm szkolny
- Czy możliwe jest wydłużenie roku szkolnego? Resort edukacji odpowiada
- Depresja w pandemii. Psycholog: nastąpiło nasilenie w związku z trudną sytuacją
W rozporządzeniu doprecyzowano, że od 3 do 24 maja 2021 r. dyrektor szkoły podstawowej może zapewnić w szkole konsultacje dla uczniów klas VIII (indywidualne lub grupowe) z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty.
Dyrektor szkoły może też nadal udostępniać pomieszczenia w placówce do przeprowadzenia poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów.
Powrót do szkół wszystkich uczniów
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia napisano, że od 31 maja planowany jest powrót do szkół wszystkich uczniów i słuchaczy w mury placówek edukacyjnych na zasadach obowiązujących przed epidemią.
REKLAMA
Jednocześnie – jak zaznaczono – biorąc pod uwagę specyfikę organizacji kształcenia na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, turnusy, które rozpoczęły się przed 30 maja 2021 r. będą mogły być dokończone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rozporządzenie wejdzie w życie 3 maja 2021 r.
bf
REKLAMA