COVID-19 wpływa na zaufanie do partnerów biznesowych. Firmy krytyczniej oceniają kontrahentów
Blisko połowa małych i średnich firm mniej ufa kontrahentom w pandemii niż przed jej wybuchem, a ponad trzy czwarte uważa, że rzetelność w biznesie ułatwia przetrwanie kryzysu - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.
2021-05-19, 08:18
Eksperci KRD i Rzetelnej Firmy w swoim badaniu "Rok biznesu w pandemii" zwrócili uwagę, że epidemia COVID spowodowała wyraźny spadek zaufania w biznesie. Blisko połowa (47 proc.) firm z sektora MŚP deklaruje, że w pandemii mniej ufa swoim kontrahentom. W przypadku 44 proc. firm zaufanie pozostało na tym samym poziomie, a w 8 proc. przedsiębiorstw - wzrosło.
Na znaczeniu zyskała rzetelność firm
Powiązany Artykuł
Badanie: w czasie pandemii nie spadła kreatywność i witalność polskich przedsiębiorców
Najczęstszym powodem ograniczenia zaufania do partnerów biznesowych jest "niepewność i nieprzewidywalność warunków prowadzenia biznesu w czasie koronakryzysu" (75 proc. wskazań). W dużym stopniu przyczyniły się też do tego problemy finansowe partnerów biznesowych (44 proc.) i opóźnienia płatności (35 proc.).
Według badania w czasach koronakryzysu na znaczeniu zyskała natomiast rzetelność firm - 77 proc. MŚP stwierdziło, że pomaga ona w przetrwaniu tego trudnego czasu, a 91 proc. jest zdania, że firmy mogą istotnie zyskać na takiej postawie.
Rzetelność w biznesie dla większości ankietowanych firm przejawia się w jakości oferowanych przez kontrahentów towarów lub usług. Na drugim miejscu jest wywiązywanie się z zawartych umów i zobowiązań z najwyższą starannością, a na trzecim - terminowość w realizacji zleceń. Przedsiębiorcy wskazywali też na terminowe płacenie faktur, rachunków, rat kredytowych i leasingowych oraz dbałość o pracowników.
REKLAMA
Dla ok. dwóch trzecich przedsiębiorstw potwierdzeniem rzetelności jest polecenie jej przez zaufanego kontrahenta lub pozytywna opinia w branży. Dla 39 proc. MŚP jest to pozytywna opinia w lokalnym środowisku. Podobny odsetek w swojej ocenie kieruje się opiniami w internecie, zaś 37 proc. ufa posiadanym przez firmę certyfikatom.
Najbardziej wartościowe certyfikaty
Przedsiębiorcy, dla których certyfikaty są istotne w ocenie kontrahenta, najczęściej zwracają uwagę na te świadczące o jakości usług lub produktów (73 proc. wskazań). 64 proc. badanych szuka certyfikatu potwierdzającego rzetelność finansową firmy. Dla 4 na 10 respondentów ważne są certyfikaty poświadczające posiadanie odpowiednich uprawnień, a dla co trzeciego badanego - zaświadczenie dotyczące bezpieczeństwa czy potwierdzenia pochodzenia produktów.
W opinii prezesa Krajowego Rejestru Długów Adama Łąckiego, najbardziej wartościowe są te certyfikaty, które oceniają różne aspekty funkcjonowania firmy oraz wymagają regularnej weryfikacji.
- Pozwala to stwierdzić, czy firma nie obniżyła poziomu świadczonych usług i czy wciąż zasługuje na dany certyfikat, co jest szczególnie ważne w obecnych czasach, gdy sytuacja w biznesie zmienia się niemal z dnia na dzień – podsumował prezes KRD.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS
REKLAMA