Prof. Zajkowska o zachętach do szczepień: najistotniejsza skuteczność, nie ich charakter

- Szersze włączenie samorządów w docieranie do osób niezaszczepionych przeciw COVID-19 uważam za słuszne - mówi prof. Joanna Zajkowska z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białymstoku. W jej ocenie nie jest najistotniejszy charakter zachęt dla obywateli, ale ich skuteczność.

2021-05-26, 06:56

Prof. Zajkowska o zachętach do szczepień: najistotniejsza skuteczność, nie ich charakter
zdj. ilustracyjne. Foto: Syda Productions/shutterstock

Szef KPRM Michał Dworczyk zapowiedział we wtorek m.in. powstanie loterii Narodowego Programu Szczepień. Rząd przeznaczy także pieniądze dla wszystkich gmin na cele organizacyjne i promocyjne w zakresie szczepień. Gminy z najwyższym poziomem zaszczepienia mieszkańców będą także otrzymywały nagrody finansowe. Uruchomiony zostanie również kontakt bezpośredni, telefoniczny z seniorami powyżej 70 lat, którzy jeszcze nie przyjęli szczepionki.

Powiązany Artykuł

dworczyk 1200 twitt.jpg
Druga dawka w dowolnym punkcie i loteria z nagrodami. Szef KPRM o zmianach w Narodowym Programie Szczepień

- Pomoc samorządów w dotarciu do osób starszych, które do tej pory albo nie słyszały o szczepieniach, albo nie zgłosiły się z innych względów, jest dobrym pomysłem. Być może powinno być to także wspierane przez lekarzy rodzinnych, bo oni znają tych pacjentów, mają z nimi kontakt - powiedziała prof. Zajkowska.

Różne "zachęty"

Pytana o inne "zachęty", które we wtorek zaproponował rząd podkreśliła, że rozumie, iż są one oparte o analizy dotyczące skuteczności różnego rodzaju "marchewki".

- Nie wiem, czy na pewno forma loterii zadziała. Ma to być jak rozumiem pewien system motywacyjny połączony z imprezami masowymi. Coś na zasadzie - zagra dzisiaj dla państwa ulubiony zespół, zjemy wspólnie lokalne specjały, ale zapraszam obok do kolejki, bo najpierw wspólnie trzeba się zaszczepić. Tak to rozumiem. Jeżeli to będzie taka spójna akcja eventowa, to być może w obliczu wypatrywanej przez wiele osób normalności przyniesie ona jakiś efekt - wskazała ekspert od chorób zakaźnych.

REKLAMA

Co do zasady jej zdaniem "każda akcja, która zwiększy procent osób zaszczepionych, jest dobra".

- Można się spierać, jak to robić. Ja najbardziej lubię poważne akcje edukacyjne. One mają wymiar nie tylko na tu i teraz, ale szerszy, wychowawczy. Może jednak będzie tak, że jak dziecko chce bardzo dostać hulajnogę elektryczną, to przekonana w rodzinie sporo osób, aby zwiększyć swoje szanse w loterii. Oby - dodała prof. Zajkowska.

Powiązany Artykuł

szczepienie 1200 free
SZCZEPIENIA PRZECIWKO COVID-19| WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ - HARMONOGRAM, PROCEDURA, INFORMACJE

Przyznała, że motywacje ludzi, którzy nie chcą się szczepić są różne. W jej ocenie konieczne jest w kolejnych miesiącach także organizowanie akcji "celowanych", skierowanych do określonych miejsc w Polsce, gdzie jest najmniej zaszczepionych, grup zawodowych czy wiekowych lub społecznych.

Kiedy odporność populacyjna?

Pytana, czy w Polsce uda się osiągnąć 70 czy 80 procent zaszczepionych przeciw COVID-19 odpowiedziała, że "ma taką nadzieję".

REKLAMA

- Próg 80 procent jest obecnie wskazywany jako ten, który gwarantuje odporność populacyjną. Jest on wyższy niż pierwotnie mówiono, bo kolejne mutacje COVID-19 stają się bardziej zakaźne - wyjaśniła lekarka z Białegostoku.


Posłuchaj

Rząd zachęca Polaków do szczepień między innymi loterią. Relacja Sylwii Białek (IAR) 0:56
+
Dodaj do playlisty

pg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej