Powrót do szkół. 3,4 mln uczniów będzie mogło skorzystać z zajęć wspomagających
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie o organizacji i finansowaniu zajęć wspomagających dla uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej. W piątek podpisał je minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
2021-05-28, 20:14
Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Powiązany Artykuł
Powrót dzieci do szkolnych ławek. Czego obawiają się nauczyciele?
Wcześniej w piątek prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację tzw. ustawy covidowej (nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw), która m.in. podnosi wysokość rezerwy subwencji oświatowej, zalicza czas pracy ratowników górniczych w szpitalach, gdzie leczeni są chorzy na COVID-19 do emerytury górniczej i umożliwia szczepienia w aptekach.
Nowelę ustawy covidowej opublikowano w piątek w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
- Nowatorskie programy nauczania dla dzieci i młodzieży
- Edukacja rodziców online
- "Strefa rodzica". Internetowe społeczności dla rodziców
Dodatkowe środki
Zgodnie z nowelą ustawy covidowej rezerwa subwencji oświatowej zostanie zwiększona o kwotę 187 mln zł. Środki te mają być przeznaczone na wynagrodzenia dla nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia wspomagające.
Zajęcia wspomagające mają na celu utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego i zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Są przeznaczone dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży. Ministerstwo Edukacji i Nauki szacuje, że z zajęć skorzystać może ok. 3,4 mln uczniów.
Powiązany Artykuł
Edukacja włączająca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Prowadzenie
Zajęcia mogą być prowadzone w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, w tym w szkołach specjalnych i w artystycznych realizujących kształcenie ogólne.
REKLAMA
Zajęć wspomagających nie organizuje się: w szkołach podstawowych dla dorosłych, w liceach ogólnokształcących dla dorosłych, w branżowych szkołach II stopnia, w szkołach policealnych, w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy, realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego.
Organizacja
MEiN nie wskazuje samorządom i dyrektorom szkół, z jakich przedmiotów mają być organizowane zajęcia. Ma to ustalić we własnym zakresie dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów wszystkich oddziałów oraz możliwości organizacyjne szkoły. Także jeśli chodzi o sposób organizacji zajęć dla uczniów pozostawiono szkołom dużą elastyczność.
Zajęcia mogą być organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów (w przypadku małych szkół podstawowych – nie mniej niż 5 uczniów). Godzina zajęć wspomagających ma trwać 45 minut.
Będą odbywały się wyłącznie w szkole. Mają być są prowadzone w bezpośrednim kontakcie z uczniami – nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Mogą w nich uczestniczyć chętni uczniowie.
REKLAMA
Terminy
Dyrektor szkoły ma poinformować rodziców uczniów lub pełnoletnich uczniów o organizowanych w szkole zajęciach wspomagających oraz o możliwości uczestnictwa w nich uczniów, wskazując przedmiot lub przedmioty, z których zajęcia wspomagające będą prowadzone, oraz planowane terminy tych zajęć z poszczególnych przedmiotów.
Powiązany Artykuł
Jak usprawnić edukacje systemową?
W terminie ustalonym przez dyrektora szkoły rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń zainteresowani uczestnictwem w zajęciach mają złożyć dyrektorowi szkoły pisemną deklarację uczestnictwa w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów.
W rozporządzeniu określono też terminy przekazywania i rozliczania dotacji.
Szczegóły dotyczące terminów i sposobu wnioskowania przez jednostki samorządu terytorialnego o środki z rezerwy są w aneksie do kryteriów podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2021. Wzory wniosków i formularze rozliczenia opublikowano na stronie internetowej resortu edukacji i nauki.
REKLAMA
jbt
REKLAMA