Prof. Grzegorz Gielerak: szczepmy ludzi tam, gdzie są na co dzień
- Trzeba wykorzystać wszystkie środki, by objąć programem szczepień 80-85 proc. populacji - powiedział w rozmowie z wPolityce.pl dyrektor Wojskowego Instytutu Medycznego gen. dyw. prof. Grzegorz Gielerak. Zaznaczył, że powinno się docierać ze szczepieniami do ludzi tam, gdzie są na co dzień.
2021-07-14, 00:44
W opublikowanym we wtorek wywiadzie dla portalu wPolityce.pl prof. Gielerak podkreślił, że Polska "znajduje się obecnie w komfortowej w odróżnieniu od wielu krajów Europy sytuacji, gdzie jak np. u naszych sąsiadów Czechów gwałtownie rośnie liczba osób zakażonych i istnieje pilna potrzeba podejmowania radykalnych, natychmiastowych działań mających na celu ograniczenie skali szerzenia się zakażenia". - To, co powinniśmy dziś zrobić, jeżeli mówimy i dyskutujemy o kwestii lockdownów, to podjąć działania, które będą służyć temu, aby to ryzyko ograniczyć - wskazał.
Powiązany Artykuł
"W Polsce wariant Delta wydaje się stosunkowo łagodny". GIS o koronawirusie
W jego ocenie, należy najpierw "jasno zakomunikować wszystkim osobom, zwłaszcza zamieszkałych w rejonach o niskim poziomie wyszczepialności - w regionach, powiatach Polski wschodniej i południowo-wschodniej - dać jasny sygnał, że są obszarami, które z oczywistych powodów będą poddawane skrupulatnemu monitoringowi epidemiologicznemu pod kątem ryzyka szerzenia się zakażeń, zwłaszcza z udziałem wariantu delta". - Jeśli doszłoby do pojawienia się zwiększonej liczby zachorowań, to w miejscach tych powinny być wprowadzane ograniczenia - wskazał.
"Docieramy tam, gdzie jesteście na co dzień"
Zaznaczył, że wprowadzając "bardzo skrupulatną politykę kwarantannowania osób przyjeżdżających do Polski spoza rejonu Unii Europejskiej", można maksymalnie odsunąć w czasie moment wystąpienia czwartej fali, w której wariant delta zacznie rozprzestrzeniać się w sposób agresywny".
- Prof. Marczyńska: musimy pogodzić się z tym, że COVID-19 z nami zostanie i starać się normalnie żyć
- Dr Aneta Afelt: nawet ci, którzy przeszli COVID-19, powinni pomyśleć o zaszczepieniu się
- "Co 50 zakażona osoba umiera". Dr Posobkiewicz o pandemii COVID-19
- Im więcej każdego dnia będzie pojawiać się osób, które nabyły odporność w sposób bierny - poprzez program szczepień - tym liczba osób podatnych na zakażenie będzie maleć, a tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia czwartej fali, jej rozmiaru mierzonego liczbą osób zakażonych oraz zgonów, będzie nieporównywalnie mniejsze - powiedział prof. Gielerak.
Zwrócił uwagę, że choć maleje zainteresowanie szczepieniami, to "w centrach handlowych do punktów szczepień ustawiają się kolejki i ludzie potrafią stać w nich kilkadziesiąt minut po to, aby się zaszczepić". - Filozofia docierania do osób zainteresowanych szczepieniem, mówiąc potocznie, tu i teraz, powinna przynieść pozytywne rezultaty. Powinniśmy przekierować nasze siły i środki na model: docieramy do was tam, gdzie jesteście, na co dzień, czyli tak, jak to było zaplanowane, w zakładach pracy, galeriach handlowych - wskazał prof. Gielerak.
IV fala na przełomie sierpnia i września
Ocenił, że czwarta fala przypadnie na drugą połowę sierpnia i wrzesień. Wskazał, że obok "sprawnie działającego programu identyfikacji i izolacji zakażonych oraz śledzenia kontaktów, konieczne jest także profesjonalne zaplecze medyczne w postaci sieci placówek, w tym wyspecjalizowanych oddziałów szpitalnych, których rozmieszczenie powinno uwzględniać możliwe dziś do przewidzenia ryzyka, jak choćby te związane z wystąpieniem największej liczby zakażeń w rejonach o niskiej wakcynacji".
REKLAMA
- Trzeba wykorzystać wszystkie środki i narzędzia do tego, abyśmy objęli programem szczepień populację w zakresie co najmniej 80-85 proc. - podkreślił.
Pytany o rozwiązanie prezydenta Macrona, który ogłosił obowiązkowe szczepienia medyków, prof. Gielerak zaproponował, żeby w Polsce wsłuchiwać się w głos pracodawców, "którzy doświadczyli, co znaczy epidemia, poznali jej skutki i rozumieją, z jakimi zagrożeniami wiąże się kontynuacja obecnego stanu rzeczy, z punktu widzenia ich lokalnych biznesów oraz przyszłości".
mbl
REKLAMA