Nastolatkowie wpatrują się w ekrany komputera i smartfona 12 godzin dziennie. Niepokojące wnioski najnowszego raportu
Nastolatki coraz więcej czasu spędzają w internecie, a wprowadzenie nauki w formie zdalnej nie zmniejszyło zainteresowania tą formą spędzania czasu. To jeden z wniosków raportu "Nastolatki 3.0" przygotowanego przez państwowy instytut badawczy NASK.
2021-09-30, 14:44
Nastolatki pozostają online przez dużą część dnia, a edukacja zdalna dodatkowo znacząco wydłużyła czas spędzany przed monitorem. W sumie polski nastolatek w roku 2020 wpatrywał się w ekran komputera lub smartfonu ok. 12 godzin na dobę - zwracają uwagę autorzy raportu Nastolatki 3.0.
Powiązany Artykuł
"Musimy się do niej przyzwyczaić, młodzi widzą rzeczywistość niestandardowo". Gajewski o polityce z TikToka
Według deklaracji ankietowanych młodych ludzi, w czasie wolnym od zajęć szkolnych korzystali oni z sieci średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni świąteczne, weekendy czy wakacje ten wskaźnik się zwiększał i wynosił średnio 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5 proc.) nastolatek był aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3 proc.) spędzał tyle czasu przed monitorem w dni wolne od nauki.
Na zajęcia zdalne przed monitorem młodzi ludzie przeznaczali średnio 7 godzin i 41 minut dziennie. Wiek respondentów oczywiście różnicuje ten czas: uczniowie szkół ponadpodstawowych byli online częściej – zarówno w czasie wolnym, jak i podczas zdalnych zajęć lekcyjnych.
Online miejscem spotkań towarzyskich
REKLAMA
Posłuchaj
Jeden z autorów badania Rafał Lange podkreślił, że związana z pojawieniem się pandemii konieczność spędzania większej ilości czasu przed komputerem nie zmniejszyła zainteresowania internetem w czasie wolnym. Wyjaśnił, że wynika to z faktu, że nastolatki nie traktują internetu tylko jako źródła wiedzy czy rozrywki. Wskazał, że dla młodych ludzi przestrzeń wirtualna jest też miejscem spotkań towarzyskich i centrum życia kulturalnego.
Powiązany Artykuł
Studenci w potrzebie. Psycholog niezbędny od zaraz
Sekretarz stanu do spraw cyfryzacji w kancelarii premiera i pełnomocnik rządu do spraw cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński uważa, że chcąc wpływać na zachowanie nastolatków w internecie należy zadbać o dostarczanie im interesujących i wartościowych treści.
Autorzy raportu wskazali, że pozytywnym zjawiskiem związanym z upowszechnieniem internetu jest rosnąca grupa nastolatków, którzy wiążą swoją przyszłość zawodową z informatyką.
pg
REKLAMA
REKLAMA