Nietrafione prezenty świąteczne. Sprawdź, kiedy i jak można je zwrócić

Kupując prezenty, nie zawsze trafiamy w oczekiwania osoby obdarowywanej. Na szczęście prawo pozwala na zwrócenie przynajmniej części kupionych produktów i wymianę ich na takie, które będą się podobać. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach jest to możliwe i jak wygląda sama procedura zwrotu.

2021-12-25, 16:00

Nietrafione prezenty świąteczne. Sprawdź, kiedy i jak można je zwrócić
W Częstochowie trwa 10. zbiórka nietrafionych prezentów. Foto: Pixabay

W przypadku prezentów (i jakichkolwiek innych towarów) najistotniejszą rzeczą jest to, gdzie je kupujemy.

Jeśli kupiliśmy prezent w sklepie stacjonarnym, ze zwrotem towaru może być problem. W takiej sytuacji to sklep decyduje, czy zaakceptuje nasz zwrot - jest to uzależnione jedynie od dobrej woli właściciela. W praktyce jednak coraz więcej sklepów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i biorąc pod uwagę praktykę rynkową, zezwala na zwroty towarów. Warto tu jednak wczytać się w regulamin sklepu - czasami termin zwrotu jest sztywno określony, a sam zwrot może mieć formę np. karty podarunkowej z właściwą kwotą czy wymiany na inny towar. Tu także decyduje sklep. Pamiętajmy też o konieczności posiadania przy sobie dowodu zakupu - może to być paragon, potwierdzenie płatności kartą czy np. wyciąg z konta.

Kupowanie przez sieć daje większą swobodę


Sytuacja zdecydowanie inaczej wygląda w przypadku zakupów na odległość, czyli na przykład w sklepie internetowym. W takiej sytuacji możemy zawsze zwrócić (zrezygnować z zakupu) dany towar w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania (nie zamówienia). Formularz odstąpienia od umowy można pobrać ze strony internetowej UOKiK. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić wszelkie dokonane płatności. Jednak zwrot kosztów przesyłki obejmuje najtańszą opcję, nawet jeśli klient skorzystał z droższej dostawy.

Tu jednak także występują pewne ograniczenia – dotyczą one m.in. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które zostały odpieczętowane, biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Co ważne, jak przypomina UOKiK, przecena towaru nie powoduje, że konsument traci prawo do zwrotu czy reklamacji - chyba że obniżka ma związek z defektem towaru.

Wady podstawą do reklamacji

REKLAMA

W przypadku, gdy okaże się, że towar będący prezentem ma wady, których nie dało się wcześniej dostrzec, zawsze możemy skorzystać z prawa do reklamacji w oparciu o tzw. rękojmię. Mamy na to dwa lata. W takiej sytuacji powinniśmy złożyć reklamację na piśmie w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu, wskazując podstawę reklamacji oraz nasze żądania. Może to być na przykład zwrot pieniędzy, naprawienie towaru, wymiana na inny, pozbawiony wad czy też obniżenie ceny. Reklamację powinniśmy złożyć w jak najkrótszym od momentu wykrycia wady produktu czasie.

Inną formą zareklamowania kupionej rzeczy jest skorzystanie z gwarancji. Należy przy tym pamiętać, że gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta/sklepu i to on ustala jej warunki, które mogą być mniej lub bardziej korzystne dla konsumenta. W praktyce - jak pisze UOKiK - lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z rękojmi, a z gwarancji dopiero wówczas, gdy minął już dwuletni termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi - o ile gwarancja obejmuje okres dłuższy niż dwa lata.

PolskieRadio24.pl, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej