Południowa Obwodnica Warszawy. Od dziś ostatni odcinek dostępny dla kierowców

Dziś w południe pierwsi kierowcy będą mogli przejechać ursynowskim odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy. Zakończenie tej inwestycji oznacza, że od dziś będzie można przejechać obwodnicą od węzła Konotopa na zachodzie stolicy, do węzła Lubelska na wschodzie. Jednym z najważniejszych obiektów ursynowskiego odcinka jest najdłuższy w Polsce tunel drogowy.

2021-12-20, 08:18

Południowa Obwodnica Warszawy. Od dziś ostatni odcinek dostępny dla kierowców
Kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się także czwarte pasy.Foto: GDDKiA Warszawa/Twitter

O godzinie 11.30 odbędzie się uroczyste otwarcie ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Ma wziąć w nim udział m.in. premier Mateusz Morawiecki oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Potem, tuż po godzinie 12, drogowcy udostępnią drogę dla ruchu.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowców

Odcinek ten ma ponad cztery i pół kilometra długości. Jego większość stanowi tunel przebiegający pod osiedlami mieszkaniowymi dzielnicy Ursynów. Jego długość , to dokładnie 2.335 metrów - to oznacza, że od dziś ten tunel będzie najdłuższym takim obiektem w kraju. Nie zmieni się to nawet po oddaniu do użytku tunelu w ciągu drogi S7, który biegnie pod górą Luboń Mały. Tam tunel jest nieco krótszy.

Kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się także czwarte pasy, ponieważ drogowy zostawili rezerwę pod ich budowę. W środkowej nawie tunelu znajdują się korytarze służące do wentylacji.

Jedną z najważniejszych kwestii jest bezpieczeństwo kierowców przejeżdżających tunelem. Z tego też zresztą powodu oddanie do użytku "złapało" kolejne opóźnienie.

REKLAMA

Konstrukcja była już gotowa we wrześniu, ale pojawił się problem z oddymianiem. Instalacje nie pracowały, jak trzeba i strażacy nie mogli wydać pozytywnej opinii, niezbędnej do pozwolenia na użytkowanie. Okazało się, że jeden z wentylatorów był popsuty. Konieczna była naprawa, a po ponownym zamontowaniu urządzenia i testach, opinia straży była już pozytywna.

130 kamer i kilka systemów czujników

Oddymianie to jedna z wielu instalacji, która ma zapewnić bezpieczeństwo. Jeżeli z jakiegoś powodu tunel zostanie zamknięty, informacja o tym natychmiast pojawi się na kilkunastu elektronicznych tablicach informacyjnych, które są rozlokowane w newralgicznych punktach wokół stolicy. Ruch zostanie wówczas skierowany na inne trasy. Informacje na ten temat pojawią się oczywiście także w okolicach wlotów do przeprawy.

Nad ruchem i jego bezpieczeństwem czuwa specjalne centrum nadzoru. Zbierane są informacje z systemu monitoringu - to ponad 130 kamer, jak i kilku systemów czujników, które odczytują parametry powietrza. Jeżeli dojdzie do przekroczenia norm stężenia szkodliwych substancji, zostaną automatycznie uruchomione wentylatory. Systemy natychmiast mają wykryć nietypowe zdarzenia. Mogą nimi być na przykład jazda pod prąd, pożary, czy kolizje.

Maksymalna dozwolona prędkość to 80 km/h

Bardzo ważny jest system powiadamiania ratunkowego. Są to syreny alarmowe, które zostaną uruchomione po zdarzeniu, które może wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców, czyli na przykład wypadek. W tunelu jej też system nagłośnieniowy, przez który nadawane będą komunikaty. Takie komunikaty będą też słyszalne w odbiornikach radiowych.

REKLAMA

Nadawane będą na częstotliwościach programów Polskiego Radia - Programu Pierwszego, Drugiego i Trzeciego. Co więcej, co 125 metrów rozlokowano telefony alarmowe, przez które można wezwać pomoc. Przy telefonach znajdują się gaśnice i koce.

Kolejny system, który ma zapewnić bezpieczeństwo, to odcinkowy pomiar prędkości. Maksymalna dozwolona prędkość w tunelu, to 80 kilometrów na godzinę - taki limit został ustalony, mimo że jest to trasa o parametrach drogi ekspresowej. Egzekwowaniem kar za przekroczenie prędkości będzie się zajmował Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Koncepcja została oprotestowana przez mieszkańców

Cała Południowa Obwodnica Warszawy ma ponad 34 km długości i łączy dwa węzły na autostradzie A2. Według pierwotnych projektów obwodnica także miała być fragmentem tej autostrady i mieć jej parametry, ale koncepcja ta została oprotestowana przez mieszkańców Ursynowa. Zmiana parametrów łączy się przede wszystkim z mniejszym niż na autostradzie dopuszczalnym limitem prędkości.

Pierwszy odcinek obwodnicy został otwarty w 2013 roku. Jednym z elementów trasy jest Most Południowy, który łączy lewobrzeżną z prawobrzeżną częścią stolicy. Koszt całej inwestycji to 4.6 mld zł, z czego 1,7 mld to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Budowa samego tunelu kosztowała około 700 mln zł.

REKLAMA

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej