Ciąg dalszy "igreka". Ruszają prace przygotowawcze dotyczące szybkiej linii kolejowej CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Ten 170-kilometrowy odcinek to część tzw. "igreka", dzięki któremu podróż koleją np. ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.
2022-01-14, 14:20
Podpisana dziś umowa dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli niezbędnej dokumentacji dla linii: Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. Większość tego odcinka tak zwanej szprychy numer 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego, oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem. Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to prawie 43 miliony złotych netto.
Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK
Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa jest jednak o 100 kilometrów na godzinę szybsza. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków.
- Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycja Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy "igreka", czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat, i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu d o spraw CPK.
Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godzina i 55 minut. Dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje około trzech godzin.
REKLAMA
Do Kalisza da się dojechać ze stolicy w 1 godzinę i 20 minut zamiast około 3 godzin jak obecnie. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do 35 minut - dziś to półtorej godziny i do Łodzi do 1 godziny i 10 minut. Teraz około. 3 godzin. Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godzinę i 40 minut.
Kluczowy etap
- Prace przygotowawcze trwają już dla prawie 1200 kilometrów nowych tras kolejowych. Krok po kroku Program CPK staje się rzeczywistością. Celem podpisanej umowy jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Ten etap jest kluczowy, także z punktu widzenia mieszkańców, których będziemy pytać o zdanie na przykład o warianty przebiegów kolejowych. Im staranniej przeprowadzimy ten etap, tym efekt końcowy będzie lepszy dla pasażerów i dla mieszkańców - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Spotkania konsultacyjne
W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK między innymi prognozy ruchu, a także analizy - na przykład techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tak zwanego wariantu inwestorskiego, który będzie stanowił załącznik do wniosku o decyzję środowiskową, to 12 miesięcy.
W zakres umowy wchodzą także badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem - po wykonaniu dokumentacji będzie między innymi opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.
REKLAMA
W ciągu najbliższych 9 miesięcy spółka CPK planuje ponad 100 spotkań konsultacyjnych. Najbliższe odbędzie się w Poznaniu już w najbliższy poniedziałek.
Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli około roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.
Program Kolejowy CPK przewiduje na terenie województwa wielkopolskiego budowę przez CPK około 220 kilometrów nowych linii kolejowych i modernizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe 530 km linii istniejących.
Dotychczas spółka opracowywała studia wykonalności dla ośmiu kolejowych inwestycji w różnych częściach o łącznej długości około 1 000 kilometrów. Po podpisaniu umowy na odcinek Sieradz - Poznań ta liczba wzrosła do prawie 1 200 kilometrów. W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje podpisanie kolejnych kontraktów.
CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
PR24, akg
REKLAMA
Aleksander Pszoniak
REKLAMA