Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia. Prace wchodzą w kolejną fazę
Od niedzieli, 16 stycznia pasażerowie mogą korzystać już z dwóch zmodernizowanych peronów na dworcu Warszawa Zachodnia. Dwa dni temu do użytku oddano peron numer 7. Peron numer 6 jest dostępny od grudnia 2021 r.
2022-01-18, 13:20
Od zeszłego roku trwa generalny remont stacji. PKP Polskie Linie Kolejowe, które są odpowiedzialne za inwestycję ogłosiły właśnie kolejny etap prac. Zakończenie modernizacji jest planowane na przyszły rok. Do tej pory wykonano 35 procent zaplanowanych prac.
Dwa perony już otwarte
Podróżni na Warszawie Zachodniej od niedzieli 16 stycznia mogą korzystać już z dwóch nowych peronów. Do nowego peronu nr 6 dołączył peron nr 7.
Budowane jest zadaszenie, szerokie przejście podziemne, centrum sterowania ruchem. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy komfort obsługi podróżnych i sprawność kolei w warszawskim węźle kolejowym. Projekt za ok. 2 miliardy złotych ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych.
Zmodernizowany peron jest oświetlony. Przygotowano ławki i dwie osłonięte "poczekalnie". Informacje zapewniają tablice i gabloty z rozkładami. Z nowego peronu nr 7 przewidywana jest odprawa około 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Dojście do nowego peronu nr 7, na obecnym etapie przebudowy stacji, zapewnia kładka.
- Unijne pieniądze wesprą przebudowę i modernizację mazurskiej trasy kolejowej
- Ciąg dalszy "igreka". Ruszają prace przygotowawcze dotyczące szybkiej linii kolejowej CPK
Podróżni korzystają z 200-metrowego odcinka kładki od ul. Tunelowej. Tędy zapewniony jest dostęp na perony nr 6, 5 a od 16 stycznia do peronu nr 7. Od peronu nr 5 otwarte jest przejście podziemne w stronę Alei Jerozolimskich.
- Liczymy na to, że kontrakt będzie realizowany tak sprawnie, jak do tej pory, w terminie i zgodnie z założeniami. To oznacza, że w marcu będzie oddany do użytku kolejny peron – mówił podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
REKLAMA
Kolejny etap remontu
W tej chwili kończy się pierwsza faza i jednocześnie rozpoczyna się druga faza prac modernizacyjnych.
Na stacji prowadzone są prace związane z budową peronu nr 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Na stacji i w jej obrębie ułożono dotychczas 6 kilometrów nowych torów i sieci trakcyjnej, którą rozwieszono na około 150 słupach. Zamontowano 43 rozjazdy.
Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Wykonawca montuje panele wysokiej wiaty nad peronem nr 8. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Również kładka dla pieszych zyskuje obudowę miedzianego koloru. Powstaje lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. Gotowa jest elewacja budynku. W środku układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Na Warszawie Zachodniej wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
REKLAMA
Modernizacja linii średnicowej
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują za 2 miliardy złotych projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA