Kontrole u przedsiębiorców tworzących Komitet Badań Radiowych. UOKiK wyjaśnia sprawę badań słuchalności
- Chcemy dokładnie przyjrzeć się rynkowi i zbadać mechanizmy, jakie na nim występują - nie tylko działania Komitetu Badań Radiowych w zakresie badania słuchalności, ale także wspólne planowanie reklam przez stacje radiowe czy ich pakietyzację - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w opublikowanym komunikacie.
2022-01-27, 11:59
W piśmie wyjaśniono, że prezes UOKiK od października 2021 r., po otrzymanych sygnałach, w tym w ramach programu sygnalista, przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą tzw. Komitet Badań Radiowych (KBR). Wstępna analiza działań przedsiębiorców dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i przeprowadzenia kontroli w ich siedzibach.
Wyjaśniono, że "przekazane informacje wskazują, że spółki należące do KBR wspólnie zlecają i finansują badanie Radio Track". Jest to badanie słuchalności radia, obejmujące również rozgłośnie nie będące członkami KBR. Badaniem Radio Track objęte są stacje radiowe nadające na podstawie aktualnej koncesji. Badanie to realizowane jest przez zewnętrzny podmiot i pozwala na przygotowanie zestawień słuchalności stacji radiowych według określonych zmiennych i parametrów. "Z posiadanych przez Prezesa UOKiK informacji wynika, że wyniki badania Radio Track mogą być zakupione przez stacje radiowe, które nie są członkami KBR, zaś badanie to może służyć do wyceny czasu reklamowego stacji radiowych. Wyniki słuchalności stacji radiowych mogą stanowić tym samym »walutę rozliczeniową« na rynku reklamy radiowej, w tym dla domów mediowych i reklamodawców" - napisano.
- Polskie Radio w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów w 2021 roku
- Rzetelność pomiarów słuchalności. Dlaczego publiczne rozgłośnie nie chcą badań Radio Track?
- W związku z wątpliwościami dotyczącymi zgodności niektórych działań Komitetu Badań Radiowych z prawem konkurencji zdecydowałem o wszczęciu postępowania wyjaśniającego i kontroli w sześciu lokalizacjach. Jest to postępowanie w sprawie, a nie przeciwko jakimkolwiek podmiotom. Chcemy dokładnie przyjrzeć się rynkowi i zbadać mechanizmy, jakie na nim występują - nie tylko działania Komitetu Badań Radiowych w zakresie badania słuchalności, ale także wspólne planowanie reklam przez stacje radiowe czy ich pakietyzację - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w przesłanym komunikacie.
REKLAMA
Poinformowano, że w trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK zweryfikuje m.in. mechanizmy rynku reklamy radiowej, a także to czy w ramach KBR może dochodzić do niezgodnej z prawem konkurencji wymiany informacji bądź antykonkurencyjnych praktyk na niekorzyść stacji radiowych spoza składu Komitetu.
Komitet Badań Radiowych tworzą konkurencyjne podmioty (grupy radiowe). Członkowie KBR to najwięksi komercyjni nadawcy radiowi. Kontrole rozpoczęły się 24 stycznia b.r. w spółkach należących do czterech grup radiowych: Eurozet, RMF FM, Agora i Time, a także u przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.
Zobacz także: Joanna Lichocka w Programie III Polskiego Radia
st
REKLAMA