Będzie pięć nowych e-usług i poprawa bezpieczeństwa danych. E-administrację czekają zmiany
Sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński proponuje zmiany w rozwoju e-administracji. Ich celem jest usprawnienie działań administracji oraz udostępnienie nowych e-usług dla obywateli. Projekt nowelizacji został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.
2022-04-21, 11:38
Jak podała Cyfryzacja KPRM, najważniejsze propozycje projektu to skuteczne zarządzenie dokumentacją, lepsza weryfikacja tożsamości, wideoweryfikacja przy uzyskaniu podpisu elektronicznego oraz utworzenie pięciu nowych e-usług w obszarze spraw obywatelskich.
- Zależy nam, aby Polacy możliwie najwięcej spraw urzędowych mogli załatwiać szybko, wygodnie i bezpiecznie bez wychodzenia z domu. Dlatego proponujemy rozwiązania kompleksowe, od udostępniania nowych usług elektronicznych aż do zapewnienia elektronicznego zarządzania dokumentacją. Pracujemy nad tym, aby nasze e-usługi były proste i intuicyjne. Wszystko po to, by mogły z nich korzystać także osoby dopiero stawiające swoje pierwsze kroki w internecie - podkreślił Janusz Cieszyński.
Elektroniczne zarządzanie dokumentacją
Pięć nowych e-usług, które przewiduje projekt, pozwoli m.in. rozwiedzionemu małżonkowi złożyć oświadczenie online o powrocie do wcześniejszego nazwiska, a narzeczonym - złożyć online zapewnienia o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego.
Kolejna e-usługa umożliwi wniesienie wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego. Cudzoziemiec będzie mógł natomiast złożyć wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego. Cudzoziemiec ubiegający się o zezwolenie na pobyt czasowy sporządzi w postaci elektronicznej załącznik, który wypełnia podmiot powierzający mu pracę i który jest dołączany do wniosku.
REKLAMA
Jak przekazano w komunikacie, projekt wprowadzi obowiązek elektronicznego zarządzania dokumentacją przy realizacji zadań publicznych. Podmiotom publicznym udostępnione zostanie darmowe narzędzie w postaci EZD RP. System ten umożliwi wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu rozstrzygania spraw, a także tworzenie, gromadzenie oraz archiwizowanie dokumentacji w formie elektronicznej.
Zdalna weryfikacja tożsamości
Konieczność następnej zmiany, czyli lepszej weryfikacji tożsamości, według Cyfryzacji KPRM wynika z ostatnich częstych prób podszywania się pod inne osoby przy użyciu fałszywych dowodów osobistych.
"W całym ubiegłym roku zanotowano 4.384 przypadki posłużenia się podrobionym dokumentem tożsamości, w bieżącym roku jest ich już 1.124" - podkreślono.
Projektowane przepisy określą więc warunki, na jakich podmioty w sektorze prywatnym będą mogły zweryfikować zgodność fotografii zawartej w dowodzie osobistym z fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych.
REKLAMA
Projekt umożliwi też stosowanie nowej metody zdalnej weryfikacji tożsamości.
"Dotyczy to np. osób, które w czasie pandemii nie mogły osobiście stawić się w urzędzie. Pozwoli to na zdalne potwierdzenie tożsamości na podstawie wizerunku wnioskodawcy zarejestrowanego w drodze teletransmisji danych pochodzących z dokumentu tożsamości wnioskodawcy oraz danych z Rejestru Dowodów Osobistych" - wyjaśniła Cyfryzacja KPRM.
Rząd ma przyjąć ten projekt jeszcze w tym kwartale.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA