Czym kierują się Polacy, kupując używane auta? Stan techniczny kluczowy, ale ważna też marka

Ponad połowa Polaków kupujących auto używane wskazuje, że najważniejszy jest ogólny stan techniczny pojazdu - wynika z badania "Polak kupuje auto używane". Co trzeci ankietowany kieruje się przede wszystkim marką oraz przebiegiem.

2022-07-06, 14:00

Czym kierują się Polacy, kupując używane auta? Stan techniczny kluczowy, ale ważna też marka
Polacy kupują używane auta. Ale potem część z nich staje samochodowymi widmami, bo choć są w systemie CEPiK, to nie mają aktualnych badań technicznych lub polisy OC. . Foto: shutterstock, Hussein Shaharuddin

Z przekazanego PAP badania Santander Consumer Multirent wynika, że ogólny stan techniczny pojazdu używanego był najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na jego zakup. W równej mierze zwracają na to uwagę kobiety i mężczyźni.

Dla 35 proc. istotna jest marka bądź model pojazdu, dla 34 proc. - jego przebieg.

Młodzi kupują inaczej

Jak wskazała Katarzyna Szmit-Kasprzak z Santander Consumer Multirent, młodzi podczas wyboru auta używanego częściej od innych grup wiekowych kierują się również marką pojazdu.

- Może być to spowodowane tym, że decydują się oni na konkretnego producenta, którego pojazdy słyną np. z trwałości czy dobrego stosunku jakości do ceny - zaznaczyła.

REKLAMA

Wskazała, że ankietowani często także zwracają uwagę na stan licznika przebiegu. - Jest to ważny parametr, który ma przełożenie np. na wysokość ubezpieczenia OC. Na przebieg największą uwagę zwracają kobiety (42 proc., mężczyźni - 30 proc.) i osoby w wieku emerytalnym (40 proc. 70-latków) - podała.

Z badania wynika również, że blisko co trzeci polski kierowca zwraca uwagę na wiek pojazdu (30 proc.), a co czwarty - na to, czy ma on udokumentowaną historię (27 proc.).

Niewielkie znaczenie przy zakupie ma natomiast to, kto sprzedaje dane auto (np. dealer samochodowy lub znajomy), czy też fakt, że jest ono w niższej cenie niż w innych ofertach tego samego modelu (kolejno 13 i 8 proc. wskazań) - zauważono.

Jak i z kim kupujemy auta

Zgodnie z informacją Santander Consumer Multirent połowa ankietowanych (48 proc.) samodzielnie ogląda pojazd i udaje się nim na jazdę testową. Prawie 40 proc. decyduje się na sprawdzenie stanu planowanego zakupu w warsztacie samochodowym. Nieco mniej, bo 34 proc. osób, przegląda historię auta w internecie, wykorzystując numer VIN. Z kolei 31 proc. decyduje się zaangażować w sprawę znajomego, który ma wiedzę na temat samochodów - wskazano.

REKLAMA

Czytaj także:

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na użytkownikach aut używanych, na zlecenie Santander Consumer Multirent, przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 500 kierowców.

Pr24.pl/PAP/PKJ

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej