"Mówienie teraz o stratach to głupota". Pełnomocnik rządu ds. CPK odpiera krytykę

Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zapewnił, że rządzący nie zamierzają rezygnować z planów jego budowy. - W chwilach spowolnienia gospodarczego tym bardziej trzeba różnego rodzaju programami inwestycyjnymi gospodarkę stymulować - wyjaśnił.

2022-07-28, 11:27

"Mówienie teraz o stratach to głupota". Pełnomocnik rządu ds. CPK odpiera krytykę
Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 2000 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy.Foto: CPK

W Programie 1 Polskiego Radia odniósł się do doniesień ze strony polityków opozycji, że w związku z pogarszającą się sytuacją gospodarczą na świecie i rosnącą inflacją inwestycja może nie zostać zrealizowana. Tłumaczył też sytuację finansową projektu.

Stymulacja gospodarki

- W chwilach trudnych, chwilach spowolnienia gospodarczego, w chwilach kłopotów gospodarczych tym bardziej trzeba różnego rodzaju programami inwestycyjnymi gospodarkę stymulować - mówił Marcin Horała.

Zaznaczył, że CPK to program inwestycyjny, który składa się z ponad 30 projektów i jest rozłożony w czasie do połowy lat trzydziestych i "to jest budowa całego nowego systemu transportowego Polski".

- Na pewno będzie modyfikowany jakoś, bo rzeczywistość się zmienia. Nie można być na to ślepym
- powiedział, zapewniając, że modyfikacja nie oznacza okrojenia.

REKLAMA

Dodał, że prawdopodobnie w miarę pojawiania się nowych potrzeb transportowych, do Centralnego Portu Komunikacyjnego będą dodawane kolejne elementy.

Będzie zarabiał

Marcin Horała podkreślił, że mówienie teraz o stratach CPK to głupota. - Jest rzeczą oczywistą, że na etapie przygotowania i prowadzenia inwestycji ona nie zarabia. Zacznie zarabiać dopiero jak będzie zbudowana - wyjaśnił.

- Znacząca część tej inwestycji, czyli system transportu kolejowego to jest infrastruktura publiczna, która z założenia nie przynosi zysków - dodał. Porównał, że "w ten sposób również GDDKiA ponosi straty, bo buduje drogi".

Zaznaczył, że głównym celem powstających połączeń kolejowych nie jest dowożenie do lotniska, ale umożliwienie Polakom podróżowania koleją. - Brakuje nam w Polsce bardzo dużo infrastruktury kolejowej - stwierdził. 

REKLAMA

Bonusy przy wywłaszczeniach

Pytany o wywłaszczenia przy okazji budowy CPK i zarzut niskich odszkodowań z tym związanych, wiceminister powiedział, że "żadnej inwestycji celu publicznego nie da się przeprowadzić bez jakiegoś wywłaszczenia". 

- Teraz jeszcze żadnych odszkodowań nie ma, bo nie ma wywłaszczeń. Jeśli ktoś tak mówi to kłamie - powiedział. - Teraz jest program dobrowolnych nabyć, jest oferowana jakaś cena i ktoś się godzi lub nie godzi - dodał. Wskazał, że wartość nieruchomości jest oszacowana przez biegłego rzeczoznawcę. 

Zwrócił uwagę, że "zmieniamy ustawę o wywłaszczeniach, żeby te zasady były bardziej korzystne". Przypomniał, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - i tak wywłaszczała PO pod autostrady czy Euro 2012 - właściciel nieruchomości otrzymuje kwotę wyliczoną przez rzeczoznawcę. 

Proponowane rozwiązanie, które ma - jak zauważył Horała - poparcie sejmowej większości, przewiduje bonus +20 proc. wartości dla nieruchomości niezabudowanych, dla zabudowanych +40 proc. i do tego jeszcze prawo do dochodzenia szkody rzeczywistej np. związanej z przerwą w prowadzeniu działalności gospodarczej.  

REKLAMA

Zwiększone bezpieczeństwo

Pełnomocnik rządu ds. CPK mówił też o dużym znaczeniu militarnym inwestycji.

- Bardzo szybko bardzo duże wojska będą mogły być do Polski przerzucone i rozprowadzone - wyjaśnił. - CPK jako cały system transportowy znacznie podwyższy próg ryzyka ataku na Polskę, tym samym zwiększając nasze bezpieczeństwo - dodał.

Czytaj także:

REKLAMA

IAR/PR1/fc

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej