Zachodnia obwodnica Szczecina. GDDKiA podpisała umowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dwie umowy na wykonanie projektów budowlanych planowanej zachodniej obwodnicy Szczecina. To jedna z największych tego typu inwestycji w Polsce.
2022-11-30, 13:19
Cała obwodnica będzie miała około 50 kilometrów długości, a jednym z jej elementów będzie tunel drogowy. Prace projektowe dotyczące odcinków Kołbaskowo - Police oraz Police - Goleniów będą kosztować ponad 41 milionów złotych.
- Polscy inżynierowie, projektanci i budowlańcy nie boją się wyzwań. Duże inwestycje mają to do siebie, że są motorem rozwoju gospodarczego. Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister dodał, że budowany tunel w ciągu obwodnicy będzie najdłuższym takim obiektem w kraju i prawdopodobnie długo będzie na czele.
Zaznaczył, że wszystkie regiony Polski zasługują na inwestycje.
- Nie ma Polski "a", nie ma Polski "b", nie ma Polski "c". Cały kraj zasługuje na inwestycje - podsumował szef resortu infrastruktury.
REKLAMA
Skrócenie trasy przejazdu
- Dziś faktyczna odległość z Polic do Goleniowa wynosi 58 kilometrów. Po wybudowaniu zachodniej obwodnicy Szczecina i tunelu pod Odrą, ta odległość skróci się ponad dwukrotnie. Obwodnica będzie więc miała pozytywny wpływ na gospodarkę całego regionu - powiedział pełniący obowiązki dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski.
Przetarg na opracowanie dokumentacji dla trasy S6, która na tym odcinku będzie zachodnią obwodnicą Szczecina, składał się z dwóch części. Pierwsza dotyczyła odcinków Kołbaskowo – Goleniów, druga Goleniów - Police. Łączna długość tych odcinków wynosi ponad 48 kilometrów. Elementem obwodnicy będzie tunel drogowy przebiegający pod Odrą. Początkowo planowano, że jego długość wyniesie 3,5 kilometra, ale ze względu na sąsiedztwo zakładów w Policach wydłużono go do pięciu kilometrów. To oznacza, że będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Dziś najdłuższą tego typu przeprawą jest tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunel pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7.
Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wcześniej rozstrzygnęła przetarg na projekty, ale został on uchylony przez Krajowa Izbę Odwoławczą. W związku z tym konieczne było powtórzenie całego postępowania
Kryteriami oceny ofert, oprócz ceny - 60 procent, było także doświadczenie projektantów - 40 procent. Na wykonanie projektu budowlanego dla odcinka tunelowego wykonawca będzie miał 15 miesięcy.
REKLAMA
Obwodnica Szczecina
Droga będzie otaczać Szczecin od zachodu. Jej zadaniem ma być odciążenie ruchu kołowego w lewobrzeżnej części Szczecina i ułatwienie dojazdu do Polic, a także poprawienie komunikacji lokalnej między Szczecinem, Policami, Goleniowem, portem lotniczym Szczecin-Goleniów i miejscowościami przygranicznymi. Dzięki nowej drodze dogodnie skomunikowane zostaną tereny inwestycyjne w gminach Police i Goleniów.
Pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy w ciągu drogi S6 powstały w 2007 roku. Na podstawie porozumienia między samorządowcami różnych szczebli miało powstać studium wykonalności. Drogowcy otrzymali decyzję środowiskową w 2017 roku. Dwa lata później podpisano Koncepcję Programową wraz z badaniami geologicznymi, niezbędnymi do budowy tunelu.
- Budowa trasy Via Carpartia. Tarcza TBM dotarła na Podkarpacie
- Droga S17. Rozpoczyna się realizacja kolejnych dwóch odcinków do granicy polsko-ukraińskiej
- "Budownictwo drogowe ma się dobrze". Rzecznik GDDKiA o wydatkach na inwestycje
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA