Umowa wykonawcza na borsuki jeszcze w tym roku. Rzecznik Agencji Uzbrojenia podał szczegóły
Rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek przekazał, że pierwsza umowa wykonawcza na bojowe wozy piechoty Borsuk zostanie podpisana w tym roku. Z kolei dostawy pierwszych pojazdów zaplanowano na lata 2024-2025. Szacowana wartość zamówień wykonawczych ma wynieść kilkadziesiąt miliardów złotych.
2023-02-28, 19:31
Umowa ramowa na dostawy blisko 1400 pojazdów Borsuk oraz wozów specjalistycznych opartych na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej została zawarta we wtorek w Stalowej Woli w obecności wicepremiera, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, który zatwierdził umowę. Zakłada ona zakup łącznie blisko 1400 pojazdów, w tym ponad 1000 BWP Borsuk. Pozostałe wozy specjalistyczne to gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.
Szacowana wartość zamówień wykonawczych, które mają zostać udzielone na podstawie umowy ramowej ma wynieść kilkadziesiąt mld zł; dostawy pierwszych pojazdów wybranych typów planowane są już w latach 2024-2025. Jak powiedział rzecznik Agencji ppłk Krzysztof Płatek, pierwsza z umów wykonawczych zostanie podpisana w bieżącym roku.
W tym roku wojsko ma otrzymać cztery egzemplarze nowego bojowego pływającego wozu piechoty Borsuk, wyprodukowane jako dodatkowe prototypy na podstawie aneksu do umowy na prace rozwojową zawartego z NCBR, podpisanego w 2022 roku.
Bojowe wozy piechoty. Jak działają?
Borsuk jest przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej, ma chronić załogę i żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i eksplozjami improwizowanych ładunków wybuchowych (IED).
REKLAMA
Załoga Borsuka składa się z trzech żołnierzy: dowódcy, operatora uzbrojenia oraz kierowcy; pojazd może transportować sześciu żołnierzy. Ma chronić załogę i żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Poza transportem ma wykonywać zadania wsparcia pododdziałów piechoty przy wykorzystaniu broni pokładowej. Przy użyciu Borsuka można zwalczać piechotę, pojazdy opancerzone, cele powietrzne i inne obiekty wykorzystywane przez przeciwnika, w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia.

Projekt opracowania w Polsce całkowicie własnej konstrukcji dla wojska
Borsuk ma współdziałać z pododdziałami czołgów rodziny K2, które wejdą na wyposażenie m. in. 16. Dywizji Zmechanizowanej. Według Agencji Uzbrojenia, "pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych pływaniem, a także może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych". Prędkość maksymalna na drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.
Borsuk, który ma zastąpić skonstruowany w ZSRR bojowy wóz piechoty BWP-1, to największy od lat projekt opracowania w Polsce całkowicie własnej konstrukcji dla wojska. Skonstruowany w Polsce moździerz Rak wykorzystuje podwozie licencyjnego Rosomaka; samobieżna armatohaubica Krab, której produkowana na brytyjskiej licencji wieża z działem (lufy pochodziły początkowo z Niemiec i Francji) miała zostać osadzona na krajowym podwoziu, ostatecznie została posadowiona na podwoziu kupionym od Korei Południowej.
Zintegrowana z pojazdem pierwsza skonstruowana w Polsce bezzałogowa wieża (zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30). System wieżowy zstał opracowany przez HSW oraz WB Electronics, a armata automatyczna Bushmaster Mk.44S amerykańskiej firmy Northrop Grumman umożliwia prowadzenie ognia w trybie automatycznym i półautomatycznym, z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojeniem pomocniczym jest sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C, dodatkowe zbrojenie przeciwpancerne to podwójna wyrzutnia kierowanych pocisków Spike.
REKLAMA
- Szef MON podpisał umowę na dostawy wozów Borsuk. "To największy projekt polskiej zbrojeniówki"
- "Gwarantujemy Polakom bezpieczeństwo". Premier Morawiecki o kontrakcie na wozy bojowe Borsuk
- Borsuk wjeżdża do polskiej armii. Jakie są jego zalety?
Wprowadzenie nowego bojowego wozu piechoty na uniwersalnym gąsienicowym podwoziu opracowanym przez krajowy przemysł to jeden z programów planu modernizacji technicznej sił zbrojnych.
Program nowego bojowego pływającego wozu piechoty został rozpoczęty 24 października 2014 r. Konsorcjum pod wodzą HSW pierwotnie otrzymało 62 mln zł z dofinansowania NCBR, przy 13 mln zł wkładu własnego. Pierwsze próby poligonowe prototypu odbyły się jesienią 2020 w Drawsku Pomorskim. Za projekt odpowiada konsorcjum zawiązane przez spółki PGZ - Huta Stalowa Wola S.A. jako lider, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. – oraz Akademię Sztuki Wojennej, WAT, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnikę Warszawską.
Zobacz: wicepremier, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak w Programie 1 Polskiego Radia
PAP
REKLAMA
asp
REKLAMA