"Urzędnicy UE zdają się nie dostrzegać europejskich realiów". Karol Byzdra o pakiecie "Fit for 55"
- Urzędnicy nie do końca widzą realia tego, co dzieje się w Europie, która dalej zmaga się z następstwami pandemii oraz inflacją. Wprowadzanie założeń, które mają na celu ograniczanie możliwości produkcyjnych, jest de facto pozbywaniem się na własne życzenie konkurencyjności - mówił w Polskim Radiu 24 Karol Byzdra (portal energetyka24.com).
2023-04-21, 14:45
Parlament Europejski przyjął we wtorek w pierwszym czytaniu kluczowe dyrektywy i rozporządzenia z pakietu "Fit for 55", które są konkretnymi aktami prawnymi ukierunkowanymi na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.) i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.
Karol Byzdra komentował propozycje pakietu "Fit for 55". Jak ocenił, są one radykalne, ale konieczne do wprowadzenia. - Założenia pakietu "Fit for 55" uważam za słuszne, koszty transformacji są duże, ale te związane z jej brakiem są znacznie większe. Koszty braku transformacji oraz postępującymi zmianami klimatycznymi będą kolosalne w porównaniu do nakładów finansowych, jakie musimy ponieść - stwierdził.
Możliwy spadek konkurencyjności przemysłu europejskiego
Ekspert zauważył, że zbyt szybkie wprowadzanie nowych regulacji może spowodować spadek konkurencyjności przemysłu europejskiego. - Kluczowe jest spojrzenia na to pod kątem realiów gospodarczych. Najpierw stabilizacja gospodarki i przemysłu, potem transformacja energetyczna (…). Transformacja jest konieczna, ale musielibyśmy ją nieco odłożyć w czasie, by mogła być uznana za sukces - stwierdził.
Posłuchaj
PE przegłosował też włączenie do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej, a europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa. Otwiera to drogę do zniesienia bezpłatnych uprawnień do emisji w tym sektorze do 2026 roku.
REKLAMA
Kolejna przyjęta regulacja dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji, CO2 (CBAM). Nowy CBAM obejmie takie towary jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.
W głosowaniu przyjęta została m.in. reforma unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i nowy graniczny mechanizm węglowy (CBAM). Powołany został również Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF).
Więcej w zapisie audycji.
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
REKLAMA
Prowadzący: Maciej Wolny
Gość: Karol Byzdra
Data emisji: 21.04.2023
Godzina emisji: 13.33
REKLAMA
PR24/ka
Polecane
REKLAMA