W Krakowie nie będzie Strefy Czystego Transportu. Sąd uchylił przepisy
Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się ze skargą na przepisy, którą złożył wojewoda małopolski. Zarzut dotyczył przede wszystkim określenia granic strefy i sposobu egzekwowania zakazu wjazdu.
2024-01-11, 13:00
W czwartek 11.01 Wojewódzki Sąd Administracyjny po zbadaniu sprawy uchylił przepisy. Uchylone przepisy przewidywały m.in., że od 1 lipca do Krakowa nie mogłyby wjeżdżać samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 roku, które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych, a w przypadku diesli co najmniej Euro 5. Za złamanie przepisów groziłoby 500 złotych mandatu. Strefa miała objąć cały Kraków z wyjątkiem autostrady A4 i drogi ekspresowej S7.
Sąd odrzucił dwie skargi mieszkańców Krakowa i Wieliczki, którzy twierdzili, że przepisy naruszają konstytucyjne prawo do przemieszczania się.
Głosy za i przeciw
Decyzja sądu ucieszyła przeciwników wprowadzenia strefy czystego transportu. - Cieszymy się oczywiście z tej decyzji sądu wygraliśmy bitwę, nie wygraliśmy jeszcze wojny tak zwana strefa czystego transportu w Krakowie została póki co powstrzymana - powiedział Krzysztof Skiba z komitetu społecznego "Kraków dla kierowców". Dodał, że komitet nie zatrzymuje działań spodziewając się odwołania do do sądu kasacyjnego.
REKLAMA
Posłuchaj
Zwolennicy strefy podkreślają, że jest ona "potrzebna do tego, żeby dalej oczyszczać jakość powietrza w Krakowie. Anna Dworakowska z Alarmu Smogowego podkreśliła, że przepisy ograniczające wjazd do Krakowa dla pojazdów produkujących najwięcej spalin są potrzebne. - Byliśmy pierwszym miastem, które przygotowywało tę strefę, więc było troszeczkę rozpoznanie bojem. Wiemy, co było wadliwe w tej uchwale, co należy poprawić i myślę, że trzeba się po prostu zabrać do roboty i przyjąć nową, już zgodną z wszystkimi wytycznymi podanymi przez sąd strefę czystego transportu - dodała Dworakowska.
Posłuchaj
W Krakowie, po protestach przeciwników wprowadzenia strefy, wszyscy kandydaci na prezydenta miasta zapowiadali złagodzenie przepisów.
REKLAMA
Kraków jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziło Strefę Czystego Transportu. Według szacunków zanieczyszczenia transportowe odpowiadają w 30 proc. za powstawanie smogu w mieście. Przepisy przewidywały między innymi, że od lipca tego roku do miasta nie wjadą samochody nie spełniające żadnych norm emisyjnych.
IAR/st
REKLAMA