Największy samolot transportowy w historii. Amerykańska firma zaprezentowała "WindRunnera"
Amerykańska firma Radia zaprezentowała plany budowy największego w historii samolotu transportowego. Co prawda "WindRunner" nie będzie ani najdłuższy, ani najszerszy, ale zabierze na pokład największe gabarytowo towary, jakie kiedykolwiek były transportowane powietrzem.
2024-03-19, 12:41
Planowany samolot ma mieć 108 metrów długości oraz 80 metrów szerokości. Jego przeznaczeniem jest transport olbrzymich łopat turbin wiatrowych, choć prawie na pewno nie będzie to jedyny towar ładowany na pokład "WindRunnera".
Wymiary samolotu
Samolot ma mieć możliwość transportu towarów o długości do 105 metrów, oraz szerokości i wysokości do 7,3 metra. Rozmiary nowej maszyny budzą skojarzenie, ze zniszczoną przez Rosjan ukraińską "Mriją", która do 2022 roku była największym lotniczym transportowcem świata.
Jak mówi ekspert i publicysta lotniczy Tomasz Białoszewski, "Mrija" cieszyła się olbrzymią popularnością, co świadczy o zapotrzebowaniu świata na lotnicze kolosy. - Jest to ekonomicznie, logistycznie, w zasadzie pod każdym względem uzasadnione - podkreślił Tomasz Białoszewski.
Posłuchaj
Ekspert uważa także, że ze względu na zapotrzebowanie, w przyszłości mogą pojawić się kolejne tego typu maszyny. - Jestem przekonany, że takich samolotów powstanie więcej. Wszyscy, którzy będą chcieli zrobić naprawdę dobry biznes w transporcie lotniczym wejdą właśnie w takie maszyny - powiedział ekspert.
REKLAMA
"WindRunner"
"WindRunner" ma osiągać prędkość przelotową do 0,6 macha (około 740 km/h) oraz w najbardziej ekonomicznym wariancie przewozić towar o łącznej masie 72,5 tony. Firma z Kolorado zapewnia, że produkcja maszyny ma rozpocząć się do końca 2027 roku.
Posłuchaj
- Łódź. Niemcy będą produkować pralki. Decyzja Miele wzbudziła ostry sprzeciw związkowców
- Masowe zakłócenia sygnału GPS w rejonie Morza Bałtyckiego. Eksperci wskazują jeden kraj
- Rosyjskie możliwości walki elektronicznej w obwodzie królewieckim. ISW: wpłyną na Polskę i region Bałtyku
IAR/jb
REKLAMA
REKLAMA