PKP Intercity i zmiana czasu na letni. Co to oznacza w ruchu pociągów?

2024-03-26, 17:01

PKP Intercity i zmiana czasu na letni. Co to oznacza w ruchu pociągów?
PKP Intercity: specjalny rozkład jazdy pociągów w związku ze zmianą czasu na letni. Foto: Below the Sky/Shutterstock

Zmiana czasu na letni w nocy z 30 na 31 marca wymaga od PKP Intercity wprowadzenia specjalnego rozkładu jazdy, który nie wpłynie na czas przejazdu pociągów - podała we wtorkowym komunikacie spółka. W tym czasie w trasie będzie 13 pociągów przewoźnika.

W noc zmiany czasu trzeba będzie przestawić zegarki z godziny 2.00 na 3.00. W tym roku termin zmiany czasu na letni pokrywa się ze świętami wielkanocnymi, co jest szczególnie ważne dla podróżnych planujących świąteczne wyjazdy.

Zmiana wiąże się z wdrożeniem specjalnego rozkładu jazdy, który nie wpłynie na czas przejazdu składów PKP Intercity. Pasażerowie 13 pociągów tego przewoźnika rozpoczną podróż według czasu zimowego, a zakończą według czasu letniego, docierając do miejsca docelowego zgodnie z godziną podaną na bilecie.

Na przykład pociąg IC 81170/1 UZNAM – relacji Świnoujście - Warszawa Wschodnia przyjedzie na stację Nowy Tomyśl o godzinie 1.56 czasu zimowego, a po postoju wyjedzie z niej o 3.01 czasu letniego.

Lista składów pociągów PKP Intercity, które kursują w noc przejściową:

1. IC 18170/1 UZNAM – rel. Warszawa Wschodnia – Świnoujście; przyjazd na stację Poznań Główny o 1.38 czasu zimowego, odjazd o 3.01 czasu letniego;

2. IC 81170/1 UZNAM – rel. Świnoujście - Warszawa Wschodnia; przyjazd na stację Nowy Tomyśl o 1.56 czasu zimowego, odjazd o 3.01 czasu letniego;

3. TLK ROZEWIE 35172/3 – rel. Kraków Główny – Gdynia Głowna; wyjazd ze stacji Poznań Główny o 1.53 czasu zimowego, przyjazd na stację Gniezno o 3.20 czasu letniego;

4. TLK 53172/3 ROZEWIE – rel. Gdynia Główna - Kraków Główny; wyjazd ze stacji Gniezno o 1.49 czasu zimowego, przyjazd na stację Poznań Główny o 3.25 czasu letniego;

5. TLK 38170/1 USTRONIE - rel. Kraków Główny – Kołobrzeg; przyjazd na stację Warszawa Wschodnia o 1.41 czasu zimowego, odjazd o 3.03 czasu letniego;

6. TLK 83170/1 USTRONIE – rel. Kołobrzeg - Kraków Główny; wyjazd ze stacji Działdowo o 1.59 czasu zimowego, przyjazd na stację Mława o 3:10 czasu letniego;

7. TLK 16170/1 KARKONOSZE – rel. Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra; wyjazd ze stacji Zabrze o 1.59 czasu zimowego, przyjazd na stację Gliwice 3.06 czasu letniego;

8. TLK 61170/1 KARKONOSZE – rel. Jelenia Góra - Warszawa Wschodnia; wyjazd ze stacji Strzelce Opolskie o 1.34 czasu zimowego, przyjazd na stację Gliwice o 3.02 czasu letniego;

9. TLK 35170/1 KARPATY – rel. Zakopane - Gdynia Główna; wyjazd ze stacji Częstochowa o 1.56 czasu zimowego, przyjazd na stację Radomsko o 3.21 czasu letniego;

10. TLK 53170/1 KARPATY – rel. Gdynia Główna – Zakopane; wyjazd ze stacji Częstochowa o 1.55 czasu zimowego, przyjazd na stację Koniecpol o 3.25 czasu letniego;

11. IC 38172/3 PRZEMYŚLANIN – rel. Przemyśl Główny – Świnoujście; wyjazd ze stacji Gliwice o 23.55 czasu zimowego, przyjazd na stację Wrocław Główny o 3.42 czasu letniego;

12. IC 83172/3 PRZEMYŚLANIN – rel. Świnoujście - Przemyśl Główny; wyjazd ze stacji Wrocław Główny o 1.15 czasu zimowego, przyjazd do stacji Gliwice o 4.57 czasu letniego;


Pociągi międzynarodowe, dla których zmiana czasu nastąpi poza granicami Polski:

13. 41010/1 CHOPIN – rel. Bohumin – Warszawa Wschodnia; przyjazd na stację Zebrzydowice o 4.31 czasu letniego, odjazd o 4.36 czasu letniego (30 minut później niż w pozostałe dni).

Szczegółowe informacje na temat godzin kursowania pociągów w nocy z 30 na 31 marca br. można uzyskać m.in. za pośrednictwem strony intercity.pl, poprzez infolinię PKP Intercity pod numerem +48 22 322 22 22 oraz u drużyn konduktorskich obsługujących kursujące w noc przejściową pociągi.

Nowe inwestycje i plany do roku 2030

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę. PKP Intercity przeznaczyło już 11 mld zł na modernizację taboru. Spółka zmodernizowała ponad 900 wagonów, a od marca do jej floty dołączy 40 wagonów po modernizacji; kupiono też 81 nowych wagonów.

Jak podano, PKP Intercity zmodernizowało ponadto 167 lokomotyw i kupiło 43 nowe. W maju i czerwcu tego roku spółka otrzyma kolejne nowe lokomotywy typu Griffin. Spółka zmodernizowała ponadto 14 EZT-ów typu ED74 i kupiła 12 nowych EZT-ów typu FLIRT.



PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej