Edukacja obywatelska zamiast HiT-u. Ministerstwo podaje szczegóły
Likwidujemy przedmiot historia i teraźniejszość - ogłosiła minister edukacji Barbara Nowacka. W planach ministerstwa jest wprowadzenie od 1 września 2025 r. przedmiotu edukacja obywatelska, który będzie obowiązywał w drugich klasach szkół ponadpodstawowych.
2024-04-10, 13:29
Barbara Nowacka poinformowała, że rozpoczynają się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia likwidującego HiT. Minister jest zdania, że ci pierwszoklasiści, którzy rozpoczęli naukę przedmiotu, dokończą go w kolejnym roku szkolnym. - Aczkolwiek nie rekomendujemy podręcznika, który rekomendowali nasi poprzednicy - oświadczyła.
Według szefowej MEN "są dobrze przygotowane materiały, które faktycznie pokazują, jak powinna wyglądać edukacja obywatelska". Nowacka mówiła, że wraz z wiceminister edukacji pracują nad powołaniem eksperckiego zespołu - "złożonego z praktyków" - nauczycielek i nauczycieli, ekspertek i ekspertów, który będzie pracował nad rzetelnym przedstawienie programu - ma on pozwolić młodym ludzi zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym.
Prezentacja w kolejnych miesiącach
- Ważne dla młodych ludzi jest zrozumienie, jak funkcjonuje państwo, jak funkcjonuje samorząd. Elementy historii współczesnej są bardzo ważnym komponentem, na który często brakowało czasu. Nowy przedmiot będziemy prezentować w kolejnych miesiącach, natomiast już teraz podejmujemy pierwsze kroki w kierunku edukacji obywatelskiej - przekazała na konferencji prasowej Barbara Nowacka.
- Obiecaliśmy, że od 1 września żaden nowy rocznik nie będzie miał HiT-u, przedmiotu tak politycznego i tak ideologicznego, że trudno go sobie wyobrazić. Zapowiadamy nowy przedmiot, jakim ma być edukacja obywatelska, która wejdzie dopiero w drugiej klasie. Będzie czas na przygotowanie nowoczesnych ram programowych i podręczników - powiedziała wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
REKLAMA
Druga klasa szkół ponadpodstawowych
W ocenie szefowej MEN, druga klasa szkoły ponadpodstawowej to właściwy czas na wprowadzenie takiego przedmiotu.
- To jest moment, kiedy młodzi ludzie mają już pewną wiedzę, narzędzia i zaczynają się interesować otoczeniem społeczno-politycznym. Chcemy więc, żeby ten przedmiot był jak najbardziej praktyczny, żeby zawierał elementy, które pozwolą uczniom zobaczyć, jak funkcjonuje samorząd, żeby zawierał elementy debaty oksfordzkiej, kontaktu z ludźmi o innych poglądach - powiedziała Nowacka.
Zaznaczyła, że "potrzebne są umiejętności konfrontowania się z osobami o innych poglądach i prowadzenia sporów". - Szkoła jest tym miejscem, w którym dobrze przygotowani nauczyciele i nauczycielki mogą nauczyć młodzież postaw pro obywatelskich - dodała.
Czytaj także:
pg/wmkor
REKLAMA