Gaz-System chce inwestować w wodór i zbudować pływający terminal LNG

2024-04-24, 12:45

Gaz-System chce inwestować w wodór i zbudować pływający terminal LNG
Pływający terminal gazowy LNG typu FSRU, w litewskiej Kłajpedzie. Gaz-System chce pozyskać podobny terminal i zacumować go w Zatoce Gdańskiej. Foto: dmplot/Shutterstock

Gaz-System będzie inwestował w biometan, wodór, zagospodarowania CO2. Będzie kontynuował budowę pływającego terminala typu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Spółka wyczarterowała już pierwszy w Polsce terminal pływający LNG, od firmy White Eagle Energy Ltd.

Prezes Gaz-Systemu potwierdził zaangażowanie w kierunku realizacji domknięcia tzw. "Bramy Północnej", czyli projektu pływającego terminala LNG - FSRU w Gdańsku.

Jak poinformował Sławomir Hinc, "aktualny termin oddania do użytku terminala to 2028 roku". Dodatkowo podkreślił, że negocjacje z armatorem czarterującym FSRU czyli japońską firmą Mitsui, są już praktycznie zamknięte.

Hinc poinformował też, że termin 30 kwietnia br. na oddanie trzeciego zbiornika na skroplony gaz w terminalu LNG w Świnoujściu nie jest już aktualny.

- Inwestycja miała opóźnienia, obecnie jesteśmy blisko zakończenia części budowy, natomiast pozostają jeszcze zezwolenia, odbiory - wyjaśnił. Na dziś nie jesteśmy jeszcze w stanie określić konkretnej daty - podkreślił prezes firmy Gaz-System.

Czarter pierwszego terminalu FSRU

Gaz-System wyczarterował pierwszy w Polsce terminal pływający FSRU. Umowa, którą spółka zawarła z White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines, określa warunki dostarczenia i obsługi tej jednostki.

-Terminal FSRU to strategiczna inwestycja, która pozwoli na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z zapewnieniem dywersyfikacji oraz bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego zarówno do Polski, jak i regionu - powiedział Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Maciej Bando.

Prezes Gaz-System Sławomir Hinc dodał, że drugi w Polsce terminal LNG zapewni elastyczność dostaw gazu ziemnego do Polski.

Spółka podkreśla, że terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej będzie miał ogromne znaczenie nie tylko dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju i regionu, ale zapewni także wsparcie dla toczącego się procesu dekarbonizacji polskiej gospodarki.
Jednostka będzie miała pojemność około 170 tysięcy m3 LNG oraz moc regazyfikacji na poziomie około 6,1 miliardów m3 gazu ziemnego rocznie.

Kontrakt został zawarty na okres 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Na bazie umowy czarteru Gaz-System zagwarantował sobie również prawo do wykupu jednostki FSRU.

Powstanie wodorowa mapa Polski

W dziedzinie wykorzystania wodoru Gaz-System ma ambicje uzyskania statusu operatora przesyłowego i aktywnie uczestniczyć w tworzeniu ram i połączeń między źródłami a odbiorcami.

-Jesteśmy dopiero po przyjęciu europejskiego pakietu regulacji wodorowych, ale widzimy swoją rolę w implementacji, finansowaniu i tworzeniu infrastruktury - powiedział Hinc.

Gaz-System uruchomi projekt wodorowej mapy Polski, który polega na zlokalizowaniu miejsc podaży i popytu dla wodoru. Na tej podstawie stworzymy sieć szkieletową tylko do transportu wodoru.

Co z zagospodarowaniem CO2?

W obszarze zagospodarowania dwutlenkiem węgla (CO2) spółka Gaz-System chce zajmować się transportem, co przekłada się na przyspieszenie dekarbonizacji i ograniczenia emisji.

Hinc poinformował też, że termin 30 kwietnia br. na oddanie trzeciego zbiornika na skroplony gaz w terminalu LNG w Świnoujściu nie jest już aktualny. Inwestycja miała opóźnienia, obecnie jesteśmy blisko zakończenia części budowy, natomiast pozostają jeszcze zezwolenia, odbiory - wyjaśnił. Na dziś nie jesteśmy jeszcze w stanie określić konkretnej daty - podkreślił prezes Gaz-Systemu.

Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.


PR24/PAP/IAR/sw

Polecane

Wróć do strony głównej