Strefa Czystego Transportu. Od dziś wielkie zmiany w Warszawie

2024-07-01, 06:50

Strefa Czystego Transportu. Od dziś wielkie zmiany w Warszawie
Strefa obejmuje ok. 7 proc. miasta . Foto: transport.um.warszawa.pl

Ważne zmiany dla kierowców. Od dziś w Warszawie obowiązuje pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Tłumaczymy, co to oznacza dla posiadaczy aut.

Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 17 lat).

Strefa Czystego Transportu. Są wyjątki

Jednak niektóre pojazdy będą wyłączone spod tych regulacji. Chodzi między innymi o autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe, a także samochody, których właścicielami są seniorzy - osoby powyżej 70. roku życia. Właściciele takich pojazdów muszą złożyć podanie o zezwolenie na wjazd do strefy. Po pozytywnym rozpatrzeniu prośby otrzymają specjalną naklejkę, którą trzeba będzie nalepić na przednią szybę. 

Według informacji ratusza, wymogów obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.

Na stronie ZDM zdm.waw.pl jest zakładka "Sprawdź swój pojazd". Można tam dowiedzieć się, czy pojazd może wjechać do strefy. 

Za wjazd do Strefy Czystego Transportu samochodem niespełniającym norm grozi mandat w wysokości 500 złotych.

Strefa poprawi stan zdrowia jej mieszkańców

Przestrzeganiem wjazdu do strefy będzie się zajmować policja i straż miejska. Planowane są regularne kontrole, a także montaż przenośnych kamer wykrywających dane pojazdu. Celem Strefy Czystego Transportu jest poprawa jakości powietrza i eliminacja tlenków azotu.

Bartosz Piłat, który pracował nad jej stworzeniem, powiedział, że zmiany będą odczuwalne po kilku latach. Wskazał, że eliminacja najbardziej zanieczyszczających powietrze spalinami aut zmniejszy ilość toksycznych substancji, a to przyczyni się do poprawy zdrowia mieszkańców stolicy.

Posłuchaj

Bartosz Piłat ze stołecznego samorządu o celu wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (IAR) 0:29
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:

IAR/PAP/ka/wmkor

Polecane

Wróć do strony głównej