Strefa Czystego Transportu. Od dziś wielkie zmiany w Warszawie
Ważne zmiany dla kierowców. Od dziś w Warszawie obowiązuje pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Tłumaczymy, co to oznacza dla posiadaczy aut.
2024-07-01, 06:50
Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.
Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 17 lat).
Strefa Czystego Transportu. Są wyjątki
Jednak niektóre pojazdy będą wyłączone spod tych regulacji. Chodzi między innymi o autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe, a także samochody, których właścicielami są seniorzy - osoby powyżej 70. roku życia. Właściciele takich pojazdów muszą złożyć podanie o zezwolenie na wjazd do strefy. Po pozytywnym rozpatrzeniu prośby otrzymają specjalną naklejkę, którą trzeba będzie nalepić na przednią szybę.
Według informacji ratusza, wymogów obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.
REKLAMA
Na stronie ZDM zdm.waw.pl jest zakładka "Sprawdź swój pojazd". Można tam dowiedzieć się, czy pojazd może wjechać do strefy.
Za wjazd do Strefy Czystego Transportu samochodem niespełniającym norm grozi mandat w wysokości 500 złotych.
Strefa poprawi stan zdrowia jej mieszkańców
Przestrzeganiem wjazdu do strefy będzie się zajmować policja i straż miejska. Planowane są regularne kontrole, a także montaż przenośnych kamer wykrywających dane pojazdu. Celem Strefy Czystego Transportu jest poprawa jakości powietrza i eliminacja tlenków azotu.
Bartosz Piłat, który pracował nad jej stworzeniem, powiedział, że zmiany będą odczuwalne po kilku latach. Wskazał, że eliminacja najbardziej zanieczyszczających powietrze spalinami aut zmniejszy ilość toksycznych substancji, a to przyczyni się do poprawy zdrowia mieszkańców stolicy.
REKLAMA
Posłuchaj
- Strefa Czystego Transportu w Warszawie. "Zaczniemy dostrzegać poprawę jakości powietrza"
- Wakacyjne remonty dróg w Warszawie. Sprawdź, gdzie będą utrudnienia
IAR/PAP/ka/wmkor
REKLAMA