Warszawa przyszłości bez Wisłostrady? "Inny sposób myślenia o mieście"

2024-08-08, 14:22

Warszawa przyszłości bez Wisłostrady? "Inny sposób myślenia o mieście"
Łysiuk: wraz z tunelem Warszawa otworzyła się na Wisłę. Foto: Cinematographer/Shutterstock

Projekt zmian na Wisłostradzie pojawił się jako jeden z elementów wystawy "Plany na przyszłość", którą można oglądać w Pawilonie Zodiak. - Prezentuje inny sposób myślenia o mieście - mówił w Polskim Radiu 24 kurator wystawy Igor Łysiuk. 

Wystawa "Plany na przyszłość" prezentuje projekty dla 15 warszawskich dzielnic oraz 5 sąsiadujących gmin, ukazując kierunki rozwoju miasta. Co trzeci projekt to przedsięwzięcie publiczne. To zarówno Nowe Centrum Warszawy, jak również szkoły, uczelnie, obiekty sportowe i domy kultury, a także przestrzenie publiczne i parki. Pokazują one, jak architektura może służyć wszystkim mieszkańcom. 

Najwięcej kontrowersji wzbudził jednak projekt Fundacji miastoNATURA, który przewiduje wielkie zmiany na Wisłostradzie. - Nie dziwi mnie, że przykuł uwagę. To jedna z radykalnych wizji zaprezentowanych na wystawie. Prezentuje inny sposób myślenia o mieście - powiedział Igor Łysiuk.  

Posłuchaj

Igor Łysiuk gościem Krzysztofa Grzybowskiego (Przestrzeń, design, architektura) 24:12
+
Dodaj do playlisty

 

REKLAMA

Projekt Wisłostrada 

W projekcie nowego studium dla Warszawy z 2023 roku znalazła się propozycja przedłużenia tunelu na Wisłostradzie o 5 km. Jednak zamiast tego architekci proponują inne rozwiązania. Pierwsze miałoby polegać na zwężeniu Wisłostrady do dwujezdniowej ulicy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i licznymi przejściami dla pieszych. Drugie opiera się na przekształceniu tej ważnej dla Warszawy arterii w lokalną ulicę. 

Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że swojego czasu krytykowane było ukrycie części Wisłostrady w tunelu. - Mówiono, że pieniądze wyrzucono w błoto, a tunele buduje się w poprzek rzek. Tymczasem miasto otworzyło się na rzekę. Autorzy nowej koncepcji podkreślają, że w pierwszej kolejności powinny powstać inne trasy, w tym domknięcie obwodnicy Warszawy, co pozwoliłoby przekierować ruch znad Wisły, byłby on znacznie mniejszy. Koncepcja jest radykalna, najbardziej przebija się do świadomości. Autorzy przywołują też przykłady z innych europejskich miast, gdzie trasy szybkiego ruchu biegły wzdłuż rzek. Na przestrzeni lat zostały jednak wyprowadzone, a miasta dobrze funkcjonują. Koncepcja zakłada uspokojenie ruchu w Warszawie, przekształcenia Wisłostrady w miejską ulicę z tramwajami, rozwiniętą komunikacją publiczną. Przekrój ulicy byłby zmniejszony, co pozwoliłoby rozwinąć się Powiślu, stworzyć nową zabudowę - tłumaczył Łysiuk. 

Wystawę Plany na Przyszłość 2024 będzie można oglądać w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury do 3 listopada.

* * *

REKLAMA

Audycja: Przestrzeń, design, architektura
Prowadzący: Krzysztof Grzybowski
Gość: Igor Łysiuk (kurator wystawy)
Data emisji: 7.08.2024
Godzina: 22.06

PR24/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej