CPK z unijnym dofinansowaniem. To ułatwi start inwestycji

2024-08-20, 15:30

CPK z unijnym dofinansowaniem. To ułatwi start inwestycji
Tak będzie wyglądał tunel pod Łodzią jako część projektu kolejowego CPK. . Foto: CPK/twitter

Spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała łącznie 500 mln zł unijnego wsparcia na realizowane przez siebie projekty kolejowe - poinformował we wtorek na konferencji członek zarządu CPK Marcin Michalski.

- Dotychczas spółka CPK na realizację projektów kolejowych z CEF (unijny instrument Łącząc Europę)  pozyskała finansowanie w kwocie około 500 mln zł  - powiedział Michalski.

Michalski przypomniał, że w lipcu spółka CPK ogłosiła przetarg na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości i trwają już prace przy komorze startowej dla maszyny, która będzie drążyła tunel. CPK zakłada, że otwarcie ofert w tym przetargu nastąpi we wrześniu.

Tunel dla CPK

Tunel dalekobieżny CPK pod Łodzią to kluczowy element tzw. Y, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Tunel będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

- To jest nasz najbardziej zaawansowany projekt. W 2032 roku, po zakończeniu budowy odcinka Warszawa-Łódź, czas przejazdu skróci się do około 40 minut pomiędzy miastami  - dodał Marcin Michalski z zarządu CPK.

REKLAMA

Jaką formę ma spółka CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.

Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Trójskok w nowoczesność

- Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników - mówił premier Donald Tusk na konferencji 26 czerwca 204 roku.

REKLAMA

Początkiem budowy nowoczesnej, zrewidowanej sieci transportowej będzie budowa kolejowego „Y” – sieci kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń. Oparte na realnych założeniach lotnisko w Baranowie, połączone nie tylko koleją, ale i rozbudowaną autostradą, będzie – jak podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji – najnowocześniejszym portem lotniczym w Europie.

Premier Donald Tusk zapowiedział także inwestycje w rozbudowę lotniska im. Chopina w Warszawie i modernizację lotnisk regionalnych, w tym Modlina.

Rozbudowa lotniska Chopina jest rozwiązaniem pomostowym do czasu uruchomienia nowego lotniska centralnego. Zaniechania inwestycyjne na lotnisku Chopina w latach 2018-2019 skutkują problemami związanymi z przepustowością portu. Kluczowe dla Polskich Linii Lotniczych LOT jest stworzenie warunków w których, narodowy przewoźnik mógłby dynamicznie rozwijać się do 2032 roku, czyli daty uruchomienia CPK.



PR24/PAP/mat. pras. CPK/sw

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej