Nawet 93 litry na osobę rocznie. Polacy najchętniej sięgają po ten alkohol

Na pierwszym miejscu jest piwo, a na kolejnych wysokoprocentowe alkohole i wino - to najnowszy ranking spożywania przez Polaków napojów alkoholowych. W naszym kraju dziennie sprzedaje się 9,4 mln puszek i butelek chmielowego trunku.

2024-08-21, 07:50

Nawet 93 litry na osobę rocznie. Polacy najchętniej sięgają po ten alkohol
Polacy z alkoholi najchętniej wybierają piwo ze względu na przystępną cenę. Foto: Shutterstock/Parilov

Dziennik "Rzeczpospolita" podaje, że w ciągu sześciu pierwszych miesięcy roku piwo stanowiło 55 proc. pitego alkoholu - 93 litry na osobę rocznie. Na kolejnych miejscach znalazły się mocne alkohole i wino.

Największa sprzedaż rano 

Dziennie ze sklepowych półek znika 9,4 mln puszek piwa, z czego 1,1 mln to piwa mocne (powyżej 5 proc. zawartości alkoholu - red.). 31 proc. dziennej sprzedaży, czyli 2,6 mln sztuk, nabywanych jest rano w godz. 5.00-12.00. "W przypadku piw mocnych jest to ponad 402 tys. sztuk, czyli 37 proc. dziennej sprzedaży. Prawie co trzecia puszka piwa kupowanego przed południem to piwo typu strong" - zwraca uwagę "Rzeczpospolita".

Popularnością cieszą się także napoje spirytusowe w 100- i 200-mililitrowych butelkach. Sprzedaż tzw. małpek to 1,3 mln sztuk dziennie. Przeszło co trzecia z nich (410 tys. szt.) kupowana jest rano.

Czytaj także:

"W godzinach porannych sprzedaż piwa jest ponad sześciokrotnie wyższa niż alkoholi w małych pojemnościach" - zaznacza "Rzeczpospolita".

Reklama i cena - one decydują o naszych wyborach

Według dziennika piwo jest najczęściej sprzedawanym alkoholem dzięki jego reklamie oraz przystępnej cenie.

Ten drugi czynnik wynika z dysproporcji w opłatach akcyzowych. Akcyza na piwo jest trzy razy niższa niż na alkohole spirytusowe. Według analiz ma być ona podwyższona na wyroby spirytusowe, które generują 72 proc. wpływów z akcyzy od alkoholu. Dla porównania piwo generuje 1/4 tych wpływów.

Czytaj także:

Według danych GUS branża spirytusowa notuje spadki sprzedaży, a Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych alarmuje, że rośnie szara strefa. W 2023 roku nielegalna sprzedaż wysokoprocentowych alkoholi generowała około 1,3 mld złotych strat dla budżetu państwa.

IAR/st/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej