Tyle Polacy wydadzą na Wielkanoc. Będzie drożej niż rok temu?
Najwięcej Polaków planuje przeznaczyć na wielkanocne wydatki od 200 do 300 zł na osobę – wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Według autorów badania mieszkańcy Polski dużo dokładniej przygotowują się do Bożego Narodzenia niż do Wielkanocy.
2025-04-07, 07:12
Ile Polacy wydają na Wielkanoc?
Najwięcej ankietowanych Polaków zadeklarowało, że planuje wydać na wielkanocne zakupy od 200 do 300 zł na jednego członka rodziny – taką odpowiedź wskazało 15,6 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 14,4 proc., zamierza przeznaczyć na ten cel 150–200 zł. Kolejne 13,1 proc. deklaruje wydatki powyżej 500 zł, 12 proc. – między 300 a 400 zł, a 8,8 proc. – 400–500 zł. 9,4 proc. respondentów planuje wydać od 100 do 150 zł, a 7 proc. – między 50 a 100 zł. Z kolei 3,5 proc. w ogóle nie planuje świątecznych zakupów z powodu wyjazdu, a 2,3 proc. deklaruje najniższy budżet – poniżej 50 zł.
– Dane pokazują, że od lat Polacy przeznaczają więcej pieniędzy na zakupy spożywcze przed Bożym Narodzeniem niż przed Wielkanocą, bo to właśnie zimowe święta są u nas bardziej celebrowane. W przypadku czteroosobowej rodziny można się spodziewać średnich wydatków rzędu 800–1200 zł na samą żywność – bez uwzględniania np. prezentów na "zajączka" czy alkoholu. Artykuły spożywcze systematycznie drożeją, a konsumenci muszą się do tego dostosować – tłumaczy Robert Biegaj z Shopfully.
Wstępne dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w marcu ceny żywności i napojów były o 6,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Podobne wyniki przedstawia cykliczny raport „Indeks cen w sklepach detalicznych” przygotowywany przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. – Co więcej, niektórzy eksperci przewidują, że tuż przed świętami, w kwietniu, wzrost cen może być już dwucyfrowy. Dodatkowo w sklepach będzie mniej promocji niż w ubiegłym roku – zauważa Biegaj.
REKLAMA
Konsumenci oszczędzają w Wielkanoc?
Ekspert zwrócił także uwagę, że Polacy coraz częściej ograniczają zarówno wydatki, jak i marnowanie żywności. – Można odnieść wrażenie, że konsumenci coraz staranniej przygotowują się do długich weekendów i sezonu grillowego niż do świąt wielkanocnych – ocenił Robert Biegaj.
W badaniu zapytano również o ubiegłoroczne wydatki wielkanocne. Odpowiedzi rozłożyły się w podobny sposób jak w tym roku. 18,7 proc. respondentów przyznało, że nie pamięta, ile wydało rok temu. 15,8 proc. wskazało kwotę 200–300 zł, 12,9 proc. – 100–150 zł, a 12,2 proc. – 150–200 zł. Wydatki rzędu 300–400 zł zadeklarowało 10 proc. badanych, a ponad 500 zł – 9 proc. Po 7,5 proc. ankietowanych wskazało przedziały 400–500 zł oraz 50–100 zł. Najniższą kwotę, poniżej 50 zł, zadeklarowało 1,8 proc. respondentów, natomiast 4,6 proc. w ogóle nie poniosło żadnych wielkanocnych wydatków.
- Jajeczna panika przed świętami? Eksperci nie mają wątpliwości
- Czy zabraknie jaj na Wielkanoc? Komunikat resortu rolnictwa
- Masło zaskoczy ceną. Na Wielkanoc stanie się luksusem?
Źródło: PAP/egz/kor
REKLAMA
REKLAMA