Start kampanii wyborczej w mediach publicznych. Ruszyła emisja spotów kandydatów

Od soboty 3 maja komitety wyborcze 13 kandydatów ubiegających się o urząd prezydenta w tegorocznych wyborach mogą bezpłatnie emitować swoje audycje wyborcze w mediach publicznych - Telewizji Polskiej i Polskim Radiu. Emisja spotów będzie trwała do rozpoczęcia ciszy wyborczej, czyli do 16 maja.

2025-05-03, 09:30

Start kampanii wyborczej w mediach publicznych. Ruszyła emisja spotów kandydatów
13 kandydatów podczas debaty prezydenckiej "Super Expressu". Foto: MAREK KUDELSKI/AGENCJA SE/East News

Media publiczne mają obowiązek rozpowszechniania audycji wyborczych 

Według Kodeksu wyborczego media publiczne - programy ogólnokrajowe Telewizji Polskiej i Polskiego Radia - są zobowiązane do rozpowszechniania audycji wyborczych komitetów wyborczych na 15 dni przed dniem głosowania w wyborach prezydenckich. W tegorocznych wyborach prezydenckich rozpowszechnianie tych audycji rusza 3 maja i trwa do ciszy wyborczej (do 16 maja, do godziny 24.00).

Z prawa do bezpłatnych audycji może skorzystać trzynaście komitetów wyborczych kandydatów zarejestrowanych przez Państwową Komisję Wyborczą. Są to: Artur Bartoszewicz (ekonomista), Magdalena Biejat (kandydatka Lewicy), Grzegorz Braun (europoseł wykluczony z Konfederacji), Szymon Hołownia (marszałek Sejmu, kandydat Trzeciej Drogi), Marek Jakubiak (poseł koła Wolni Republikanie), Maciej Maciak (lider Ruchu Dobrobytu i Pokoju), Sławomir Mentzen (kandydat Konfederacji), Karol Nawrocki (prezes IPN, kandydat popierany przez PiS), Joanna Senyszyn (była posłanka SLD, ekonomistka), Krzysztof Stanowski (dziennikarz), Rafał Trzaskowski (prezydent Warszawy i kandydat KO), Marek Woch (kandydat Bezpartyjnych Samorządowców) i Adrian Zandberg (poseł, kandydat partii Razem).

Zasady rozpowszechniania audycji wyborczych 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określa w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria rozpowszechniania audycji wyborczych, m.in. czas na ich rozpowszechniania i podział tego czasu. Telewizja Polska ma do podzielenia dla 13 komitetów łącznie 20 godzin, a Polskie Radio - 35 godzin.

W przypadku Programu 1 Telewizji Polskiej, jak i TVP2 czas rozpowszechniania audycji trwa 600 minut. W TVP1 będą one nadawane od godz. 6.00 do 10.00 i od godz. 16.00 do 23.00 w blokach audycji wyborczych nie krótszych niż 10 minut. Z kolei w TVP2 czas emisje zaplanowano w godzinach 6.00 - 9.00 i 14.30 -17.55, również w blokach z takimi samymi zasadami. W przypadku TVP Polonia czas rozpowszechniania audycji to 300 minut. Mają być one nadawane w godzinach 22.00 - 23.00, 2.00 - 5.00 i 12.30 - 15.30. W tym czasie TVP Polonia powinna wykorzystywać co najmniej 80 proc. czasu przeznaczonego na audycje wyborcze.

REKLAMA

Polskie Radio będzie nadawało audycje wyborcze rano i wieczorem

Polskie Radio ma do podziału między komitety 35 godzin. Czas trwania również w tym wypadku różni się w zależności od rozgłośni radiowej. Dla Programów 1 i 3 Polskiego Radia czas rozpowszechniania audycji wynosi 600 minut. Dla Programu 2 i 4 Polskiego Radia - 300 minut. Tyle samo czasu na rozpowszechnianie audycji przegotowanych przez komitety wyborcze ma program dla zagranicy Polskiego Radia.

We wszystkich programach Polskiego Radia audycje wyborcze będą emitowane w godzinach 6.05 - 10.00 i 22.05 - 23.00. Różnice zachodzą natomiast przy czasie trwania takich bloków audycji wyborczych. W programach 1 i 3 Polskiego Radia bloki muszę trwać nie krócej niż 18 minut, a w programach 2 i 4 mają być nie krótsze niż 8 minut.

Ewentualna druga tura i zasady emisji audycji wyborczych

W przypadku ewentualnej II tury, audycje wyborcze będą rozpowszechnianie w okresie od 9. dnia przez dniem głosowania, czyli od 23 maja. W Programie 1 i 2 TVP czas rozpowszechniania będzie wynosił 150 minut, a w TVP Polonia - 60 minut. Będzie on rozłożony na konkretne ramy czasowe: w TVP1 w godz. 6.00 - 10.00 i 16.00 - 23.00 w blokach audycji nie krótszych niż 9 minut. Program TVP2 będzie z kolei rozpowszechniał audycje od 6.00 do 9.00, a także od 14.30 do 17.55.

Program TVP Polonia wykorzystuje w całym okresie rozpowszechniania co najmniej 80 proc. czasu przeznaczonego na audycje wyborcze w godzinach 22.00 – 23.00, w godzinach 2.00 - 5.00, a także w godzinach 12.30 – 15.30.

REKLAMA

Polskie Radio audycje wyborcze będzie rozpowszechniać w godzinach 6.05 - 10 i 22.05 - 23 w blokach nie krótszych niż 5 minut. Nieco krócej, bo 4 minuty, może trwać blok audycji wyborczych w programie dla zagranicy. 

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja, a ewentualna II tura, jeśli będzie konieczna, zostanie przeprowadzona 1 czerwca.

Czytaj także: 

Źródło: PAP/pjm

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej