Reklamy Zary z zakazem w Wielkiej Brytanii

Brytyjski urząd ds. standardów reklamowych zakazał emisji dwóch reklam marki Zara. Powodem było wykorzystanie wizerunku modelek, które wyglądały na "niezdrowo szczupłe". Zara usunęła zdjęcia i zapewniła, że obie modelki były w dobrej kondycji zdrowotnej.

2025-08-06, 08:00

Reklamy Zary z zakazem w Wielkiej Brytanii
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: Deposit/East News

Zakazano reklam Zary. Modelki uznane za "niezdrowo szczupłe"

Brytyjski urząd ds. standardów reklamowych (ASA) zakazał emisji części zdjęć reklamowych marki Zara, uznając je za "nieodpowiedzialne". Wizerunki dwóch występujących na nich modelek regulator uznał za zbyt szczupłe. Jedna z nich została pokazana w stylizacji z gładko zaczesanymi włosami i cieniami podkreślającymi szczupłą twarz. Druga pozowała w koszuli z głębokim dekoltem, eksponując wystające kości obojczykowe, które - jak oceniono - stały się "centralnym elementem" reklamy.

ASA wskazała również, że ustawienie ramion i oświetlenie w jednej z reklam sprawiały, że sylwetka modelki wydawała się nieproporcjonalna, a nogi nienaturalnie szczupłe. "Z tych powodów uznaliśmy, że modelki występujące w reklamach sprawiały wrażenie niezdrowo szczupłych, a same reklamy były nieodpowiedzialne" - oświadczyła ASA. 

Zara usunęła zdjęcia. Problemy miały też inne marki 

Zara usunęła wszystkie wskazane zdjęcia i zapewniła, że żadna z modelek nie była retuszowana poza drobnymi korektami światła i koloru. Firma podkreśliła, że obie kobiety miały aktualne zaświadczenia o dobrym stanie zdrowia, zgodnie z brytyjskim raportem "Fashioning a Healthy Future" z 2007 roku. To kolejny przypadek w ostatnich miesiącach, kiedy brytyjski urząd zakwestionował reklamy znanych marek z powodu promowania zbyt wychudzonych sylwetek. Wcześniej zakazy objęły kampanie Marks & Spencer i Next.

Czytaj także: 

Źródło: BBC/ASA

Polecane

Wróć do strony głównej