Orlen dogadał się z Pocztą. InPost w niebezpieczeństwie?
ORLEN Paczka, sieć automatów paczkowych Orlenu, wzmocni Pocztę Polską. W ramach współpracy ma powstać nowy podmiot kurierski, który będzie posiadał 30 000 punktów odbioru w całej Polsce. W planach spółek ma to być realna alternatywa dla Paczkomatów InPostu.
2025-09-26, 12:42
Najważniejsze informacje w skrócie:
- 26 września 2025 roku ORLEN i Poczta Polska podpisały wstępne porozumienie, mające na celu konsolidację ich biznesów kurierskich i stworzenie silnego, krajowego operatora logistycznego
- Docelowo, dzięki połączeniu sił, nowo powstały podmiot będzie dysponował ponad 30 tysiącami punktów odbioru przesyłek, co ma stworzyć mocną przewagę konkurencyjną na rynku zdominowanym przez firmy prywatne
- Ruch ten ma definitywnie zakończyć "bratobójczą" rywalizację między dwoma państwowymi spółkami, która była szeroko krytykowana za marnotrawstwo publicznych środków i osłabianie narodowego operatora
26 września 2025 roku firmy ORLEN S.A. i Poczta Polska S.A., obie kontrolowane przez Skarb Państwa, ogłosiły podpisanie strategicznego porozumienia o współpracy w sektorze usług kurierskich i e-commerce. Ta decyzja ma na celu przede wszystkim wykorzystanie synergii i stworzenie na bazie infrastruktury ORLEN Paczki podmiotu, który w krótkim czasie stanie się realną konkurencją dla dominujących na rynku firm prywatnych.
– Projekt z Pocztą Polską to naturalny krok w kierunku budowy silnego, krajowego operatora logistycznego. Poprzez rozwój organiczny stworzyliśmy podmiot, który już teraz zapewnia klientom nowoczesne, szeroko dostępne rozwiązania. Wspólnie z Pocztą Polską możliwe będzie skokowe zwiększenie skali działania. Docelowo będzie to ponad 30 tys. punktów odbioru budujących mocną przewagę konkurencyjną. Zgodnie z podpisanym porozumieniem, jeżeli uzgodnione zostaną ostateczne warunki umowy, Poczta Polska będzie mogła nabyć nasze udziały. Środki pozyskane z takiej transakcji zostaną przeznaczone na dalszy rozwój podstawowej działalności koncernu – powiedział Ireneusz Fąfara, Prezes ORLEN.
ORLEN i Poczta Polska łączą siły
Połączenie kompetencji obu spółek stworzy nowego, potężnego gracza na rynku logistycznym.
ORLEN
Doświadczenie w rozwoju nowoczesnych automatów paczkowych.
Silna marka detaliczna.
Poczta Polska
Rozwinięta tradycyjna infrastruktura doręczeń.
Codzienna obecność w każdym zakątku kraju.
Nowy, potężny gracz na rynku logistycznym
Głównym założeniem jest połączenie potencjałów obu spółek, co ma istotnie obniżyć koszty funkcjonowania ich biznesów i przełożyć się na wymierne korzyści dla klientów. Porozumienie to stanowi najważniejszy punkt ambitnego Planu Transformacji Poczty Polskiej.
– Podpisane porozumienie jest najważniejszym punktem naszego Planu Transformacji i początkiem konsolidacji polskiego e-commerce. Razem z ORLEN zbudujemy dużego, krajowego gracza kurierskiego. Dzisiejsze porozumienie dla Poczty Polskiej oznacza początek realizacji kluczowego elementu przyjętej przez nas strategii. To zupełnie normalne, że dwie spółki z udziałami Skarbu Państwa współpracują. W praktyce oznacza to większą skalę, lepszą dostępność i realne korzyści zarówno dla klientów, jak i dla polskiej gospodarki – powiedział Sebastian Mikosz, Prezes Poczty Polskiej.
Poczta Polska i ORLEN Paczka. Nowa, groźna konkurencja dla InPostu?
Ustalony scenariusz współpracy zakłada wieloetapową konsolidację. Początkowo Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w ORLEN Paczce. Następnie, w kolejnych krokach, do majątku spółki trafią automaty paczkowe należące do Poczty Polskiej, co pozwoli w krótkim okresie osiągnąć wymierne synergie z połączonych biznesów. Kluczowym elementem porozumienia jest opcja docelowego nabycia wszystkich udziałów ORLEN Paczki przez Pocztę Polską.
Co sojusz Orlenu i Poczty oznacza dla twoich paczek?
Wielka strategia prezesów to realne zmiany dla Ciebie. Czego możesz się spodziewać?
Więcej punktów, bliżej ciebie
Docelowo 30 000 punktów oznacza, że będziesz mógł nadać i odebrać paczkę niemal na każdym rogu – na stacji, w kiosku, na poczcie i w automacie.
Potencjalna wojna cenowa
Pojawienie się tak potężnego konkurenta może zmusić InPost do jeszcze ostrzejszej walki o klienta, co może oznaczać niższe ceny za przesyłki dla wszystkich.
Nowe, zintegrowane usługi
W przyszłości może powstać jedna, wspólna aplikacja do śledzenia i zarządzania wszystkimi paczkami w tej ogromnej, połączonej sieci.
W praktyce oznacza to wzrost krajowego potencjału i poprawę konkurencyjności podmiotu, który w krótkim czasie ma dysponować ponad 30 000 punktów odbioru. Ta nowa, wspólna oferta ma skutecznie konkurować z innymi operatorami w kraju, głównie z InPostem, oferując większą skalę i lepszą dostępność.
Historia i pozycja konkurencyjna ORLEN Paczki
ORLEN Paczka, choć jest stosunkowo młodym graczem w obecnej formie, stała się drugim co do wielkości operatorem automatów paczkowych w Polsce, ustępując jedynie InPostowi.
Zgodnie z danymi z września 2025 roku ORLEN Paczka dysponuje siecią ponad 7 000 automatów paczkowych, a łączna liczba wszystkich punktów odbioru i nadania (wliczając automaty, stacje paliw ORLEN, kioski RUCH oraz punkty partnerskie Grupy Eurocash) przekracza 14 000.
Mimo tak rozbudowanej infrastruktury, udział ORLEN Paczki w całkowitym wolumenie rynku przesyłek jest wciąż relatywnie niewielki, co jednak wskazuje na duży potencjał dalszego wzrostu, zwłaszcza po konsolidacji. Co istotne, z perspektywy klientów e-commerce, ORLEN Paczka jest drugą usługą logistyczną, która najsilniej motywuje do zakupów online, wskazywaną przez 32% kupujących, co świadczy o wysokiej rozpoznawalności i zaufaniu do marki.
Inwestycje ORLENu w budowę własnej sieci automatów paczkowych były od dłuższego czasu przedmiotem głośnej i powszechnej krytyki. Krytyka ta dotyczyła przede wszystkim faktu, że dwa podmioty kontrolowane przez Skarb Państwa – ORLEN, dysponujący ogromnym kapitałem, i Poczta Polska – prowadziły "bratobójczą walkę" na tym samym rynku.
"Bratobójcza walka" na rynku paczek
Inwestycje ORLENu w sieć automatów paczkowych wywołały falę krytyki. Argumentowano, że dwa podmioty państwowe prowadziły szkodliwą, wewnętrzną konkurencję, zamiast budować synergię.
Głos Związków Zawodowych
Strategię ORLENu nazywano "patologią", w której jedna spółka państwowa podcina działalność drugiej.
Domagano się interwencji premiera, by zakończyć konkurencję osłabiającą Pocztę Polską.
Wskazywano na nonsens dublowania inwestycji, zamiast wzmacniania istniejącej sieci Poczty.
Głos Nowego Zarządu
Prezes Poczty Polskiej publicznie stwierdził, że w ostatnich latach ORLEN był jednym z największych konkurentów Poczty.
Sytuację otwarcie nazwano "bratobójczą" i zaproponowano konsolidację sił.
Ministerstwo Aktywów Państwowych przyznało, że sytuacja jest nielogiczna.
Głos Ekspertów Rynku
Analitycy wskazywali na marnotrawstwo publicznych środków, które powinny trafić na modernizację Poczty.
Zwracano uwagę na brak spójnej strategii państwa wobec kluczowych spółek.
Podkreślano, że działania prowadziły do wewnętrznej kanibalizacji zamiast budowania synergii.
Narastająca krytyka i brak koordynacji stały się główną podstawą do zawarcia obecnego porozumienia, które ma na celu zbudowanie silnego, zintegrowanego i skoordynowanego narodowego gracza.
W perspektywie długoterminowej, to połączenie ma wpłynąć na poprawę konkurencyjności nowego podmiotu i zapewni klientom – zarówno indywidualnym, jak i biznesowym – dostęp do bardziej kompleksowej oferty.
Fundamentem dalszej współpracy, zgodnie z porozumieniem, ma pozostać szacunek dla ludzi, kultura organizacyjna obu firm oraz stabilność zatrudnienia. Bazą do dalszego rozwoju będzie strategia ORLEN Paczki zatwierdzona na lata 2025-2028. ORLEN, dzięki sprzedaży udziałów, będzie mógł monetyzować dotychczasowe inwestycje, a Poczta Polska zyska szansę na skokowy rozwój w segmencie automatów paczkowych.
Czytaj także:
- Kurier InPost. "Z roku na rok jest coraz gorzej"
- Polski InPost podbija Europę. Przejął właśnie wielką firmę kurierską w Hiszpanii
- Paczkomaty InPost będą ratować życie. Brzoska ogłosił nową inicjatywę
Źródło: ORLEN/Poczta Polska/Michał Tomaszkiewicz