UOKiK ostrzega kierowców. Na tych stacjach paliwo nie spełnia norm

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował mapę jakości paliw na stacjach benzynowych w Polsce. Zbadano niemal 1,2 tys. próbek, a wyniki wskazują, że na części stacji paliwo nie spełnia standardów. Gdzie należy uważać? 

2025-11-05, 10:51

UOKiK ostrzega kierowców. Na tych stacjach paliwo nie spełnia norm
UOKiK opublikował mapę jakości paliw na polskich stacjach. Foto: Karol Makurat/REPORTER/UOKiK

Stacje, na których wykryto nieprawidłowości

Po przebadaniu próbek okazało się, że na 12 stacjach paliwo nie spełniło norm. Problemy dotyczą głównie oleju napędowego (diesla), ale na niektórych stacjach również benzyna czy gaz odbiegały od standardu. Stacje, na których UOKiK wykrył problemy to: 

  • Borkowo, AUTO-GAZ, ul. Bohaterów 1920. Roku 1, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Brzeźnik, AGRO-MASZ, nieprawidłowa próbka gazu LPG
  • Gorlice, Circle Kul. Sportowa 3, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Kobylinki, KOM-ROL, Kobylinki 8, nieprawidłowa próbka benzyny PB 95
  • Kołobrzeg, Nobilatul. Jasna 25A, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Korczew, Gopalul. Przemysłowa 3, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Olsztyn, WSPRul. Pstrowskiego 28B, nieprawidłowa próbka benzyny PB 95
  • Radom, MPK Radomul. Wjazdowa 4, nieprawidłowa próbka benzyny PB 95
  • Siedlce, TANK-OLul. Brzeska 102F, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Świątki, Malinowscy/LangowskaŚwiątki 38, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Zatory, Tank-Gazul. Pułtuska 18, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
  • Zielona Góra, Trytomaul. Batorego 81, nieprawidłowa próbka oleju napędowego
(UOKiK) (UOKiK)

Problemy z jakością paliwa

UOKiK wykrył różne nieprawidłowości. Część z nich dotyczyła parametrów temperatury zapłonu. Tankowanie takiego paliwa może powodować problemy z rozruchem silnika przy niskich temperaturach. To szczególnie istotny parametr w okresie zimowym. 

W innych próbkach wykrywano np. przekroczenia dopuszczalnych zawartości siarki, prężności par, czy zapachu. Każdorazowo tankowanie takiego paliwa może skończyć się uszkodzeniem silnika i niepotrzebnymi dodatkowymi wydatkami. Oczywiście, aby w razie kłopotów złożyć skuteczną reklamację, należy zachować paragon. Można również zrobić zdjęcie dystrybutora wraz z numerem stanowiska i rodzajem paliwa. Warto także uzyskać opis usterek w warsztacie. 

Stacje i osoby handlujące paliwem nieodpowiedniej jakości narażone są na bardzo poważne kary. To zarówno milionowe grzywny, jak i pozbawienie wolności do nawet trzech lat. Dotyczy to produkcji, transportowania, magazynowania i sprzedaży paliw, które nie spełniają norm jakościowych. 

Czytaj także:

Źródło: UOKiK/Polskie Radio/egz

Polecane

Wróć do strony głównej