UOKiK zbadał jakość paliwa. Jedna na 40 próbek do kosza, najgorzej jest z dieslem

2024-07-19, 12:05

UOKiK zbadał jakość paliwa. Jedna na 40 próbek do kosza, najgorzej jest z dieslem
Inspektorzy UOKiK dowiedli, że najwięcej próbek niespełniającego norm oleju napędowego pochodziło z Wielkopolski. Foto: Krasula/ Shutterstock

Rośnie odsetek paliw niespełniających norm jakościowych - wynika z danych UOKiK. W 2023 roku złej jakości było 2,59 procenta skontrolowanych próbek, prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych inspektorów, najgorsze paliwo sprzedają w Wielkopolsce, na Podlasiu i w Małopolsce.

Na 1584 próbki paliw płynnych pobrane w ubiegłym roku, norm nie spełniało 2,59 procenta - wynika z danych Inspekcji Handlowej cytowanych przez UOKiK. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w przypadku oleju napędowego - zakwestionowano 34 spośród 752 próbek. Na drugim miejscu jest benzyna - siedem próbek złej jakości na 832 pobrane. W przypadku LPG - nie stwierdzono ani jednej próbki poniżej norm na 360 pobranych. 

Do kontroli trafiły także 2 próbki lekkiego oleju opałowego, które przeszła pozytywnie testy w laboratorium. "Wszystkie badane w latach 2013-2022 próbki spełniały wymagania jakościowe" - wskazał UOKiK.

Cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomniał, że próbki jakości paliw badane są od 2003 r. W czasie pierwszej kontroli 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów.

Wyrywkowe kontrole na stacjach paliw. Gdzie lepiej nie tankować?

Inspektorzy wyrywkowo skontrolowali także stacje paliw z olejem napędowym. Okazało się, że najgorsze paliwo było w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) i małopolskim (3,81 proc.). 

REKLAMA

"W przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych m.in. na podstawie informacji od kierowców – w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.)" - czytamy w raporcie. 

Czytaj także: 

Urząd podał, że wykryte w 2023 r. nieprawidłowości dotyczyły zawartości wody, temperatury zapłonu oraz odporności paliwa na starzenie w przypadku oleju napędowego oraz indeksu lotności, motorowej liczby oktanowej i prężności par w przypadku benzyn.

Paliwo było złe. Inspektorzy zakazują sprzedaży

Inspektorzy handlowi zdecydowali 17 razy o zakazie sprzedaży paliw i poinformowali o tym Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomiono też organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z obracaniem paliwami złej jakości.  

Informacje dotyczące jakości paliwa sprzedawanego na wybranej stacji można znaleźć na mapie paliw dostępnej na stronie internetowej UOKiK-u. 

REKLAMA

Jeśli konsument uważa, że paliwo złej jakości uszkodziło silnik jego pojazdu, może złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.

PAP, IAR, mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej