Orlen uruchomił stację wodorową w Poznaniu

Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. Poznańska stacja jest częścią projektu „Clean Cities”, dofinansowanego ze środków unijnych. Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru.

2024-06-28, 12:00

Orlen uruchomił stację wodorową w Poznaniu
Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową.Foto: materiały prasowe Orlen S.A.

Stacja wodorowa w Poznaniu jest zlokalizowana przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor jest przeznaczony dla samochodów osobowych.

Głównym odbiorcą wodoru z nowootwartej stacji jest Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.

- Tu, każdego dnia można tankować 25 autobusów wodorowych. Jednocześnie z możliwości tankowania mogą już skorzystać użytkownicy samochodów osobowych. W trakcie naszej piętnastoletniej umowy z MPK, dostarczymy do poznańskich autobusów prawie 2 miliony kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2 - mówił podczas otwarcia stacji Artur Osuchowski, Członek Zarządu Orlen ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

Pojekt „Clean Cities”

Stacja w Poznaniu jest częścią projektu „Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland”, dofinansowanego m.in. ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. W kwietniu na trzecią fazę tego programu, Orlen otrzymał 60 mln euro.

REKLAMA

W ramach realizacji II etapu tego projektu w najbliższym czasie powstaną nowe stacje wodorowe w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, które mają zostać otwarte do połowy 2027 roku.

Wodór kluczem do zielonej transformacji

Według Artura Osuchowskiego, produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen.

- Zgodnie z naszą Strategią, do roku 2030 wybudujemy ponad 100 stacji tankowania wodoru. Wodór będzie dostarczany z naszych hub-ów wodorowych. Do końca dekady wybudujemy 10 takich hub-ów. Już dziś tego typu instalacje funkcjonują w Trzebini, Włocławku oraz czeskim Litvínovie. Do końca 2030 przeznaczymy na rozwój elektrolizerów 7,4 mld złotych, co umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie.

REKLAMA

Odpowiedź na zmiany klimatyczne

W uroczystości otwarcia stacji wodorowej w Poznaniu wziął udział także przedstawiciel Komisji Europejskiej, Christophe Fleureau-Dauloudet, który w takie swojego wystąpienia podkreślił wagę transformacji energetycznej i walki z emisją CO2.

- Jesteśmy tu z powodu zmian klimatycznych (…) I to też jest powód, dla którego wspieramy rozwój tergo typu infrastruktury. Docelowo chcemy, aby powstała sieć, która pozwoli nam bez problemu przemieszczać się między Gdańskiem a Krakowem, czy Przemyślem a Zieloną Górą. I to, co musimy zrobić teraz, to przyśpieszyć z budową nowych stacji wodorowych. To trochę potrwa, ale jeśli będzie taka wola, zrobimy to.

Tymczasem, jeszcze w tym roku wodór do pojazdów zatankować będzie można na powstającej stacji ORLEN w Katowicach. Natomiast od czerwca ubiegłego roku z pojazdów zasilanych wodorem korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka Orlen uruchomił pilotażową stację. W tym przypadku wodór dostarczany jest z pierwszego w Polsce hub-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym zostały zorganizowane także m.in. w Płocku i Katowicach.


Artykuł powstał przy współpracy z Orlen S.A.

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej