Warszawa. Koniec z plecakami i torbami na miejscach siedzących. Nowe przepisy
Warszawscy radni przyjęli w czwartek nowe przepisy dotyczące zachowania pasażerów w komunikacji miejskiej. Służby będą mogły ukarać za zajmowanie więcej niż jednego miejsca siedzącego, nie będzie też można zajmować wolnego siedzenia torbą czy plecakiem.
2025-11-20, 18:22
Warszawa. Nowy zakaz dla pasażerów. Chodzi o torby i plecaki
Podczas czwartkowej sesji Rady Warszawy radni zagłosowali za rozszerzeniem katalogu zachowań zabronionych w komunikacji miejskiej. Za zmianami opowiedziało się 47 radnych, a ośmiu wstrzymało się od głosu. Nowe zapisy mają na celu ograniczenie sytuacji, w których pasażerowie nie mogą skorzystać z wolnych miejsc mimo posiadania ważnego biletu.
Do listy zakazów wprowadzono dwa nowe punkty: 23. i 24. Regulacje dotyczą sytuacji, w których pasażer zajmuje więcej niż jedno miejsce siedzące. Zabronione będzie również leżenie na siedzeniach oraz umieszczanie na nich bagażu czy innych przedmiotów w sposób uniemożliwiający korzystanie z miejsc innym podróżnym.
W uzasadnieniu uchwały podkreślono, że tego typu zachowania stanowią częstą przyczynę skarg pasażerów, którzy - mimo opłaconego przejazdu - nie mogą skorzystać z przysługującego im miejsca.
Dlaczego wprowadzono zmiany? "Katalog przepisów musi nadążać za rzeczywistością"
Jak wyjaśnił w rozmowie z tvnwarszawa.pl Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego, obowiązujące przepisy stanowią "katalog zamknięty". Oznacza to, że odpowiedzialność za wykroczenie można nałożyć wyłącznie w przypadku zachowań wprost opisanych w uchwale.
Dlatego, jak podkreślił rzecznik, konieczne jest regularne aktualizowanie katalogu, aby odpowiadał na realne problemy w pojazdach komunikacji miejskiej. Część zapisów jest więc dopisywana, a inne - usuwane.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Wraz z nowymi zakazami radni zdecydowali o uchyleniu ogólnego punktu 20., który brzmiał:
"zabrania się utrudniania lub uniemożliwiania w inny sposób niezakłóconego korzystania ze środków lokalnego transportu zbiorowego". Autorzy projektu argumentują, że służby porządkowe - w tym Straż Miejska, Policja, kontrolerzy biletów i pracownicy nadzoru ruchu - wielokrotnie zwracały uwagę na trudności w podejmowaniu interwencji w sytuacjach, które nie były opisane w przepisach wystarczająco precyzyjnie. Obawiając się zarzutów przekroczenia uprawnień, funkcjonariusze często rezygnowali z działania.
Nowe zasady w komunikacji miejskiej wejdą w życie 14 dni po ogłoszeniu uchwały.
Źródło: tvnwarszawa.pl/pl