Świąteczny szturm na sklepy. Wiemy, kiedy będą największe kolejki [RAPORT]

Blisko 60% Polaków zamierza wybrać się na świąteczne zakupy w ostatni tydzień przed świętami, 24,5% zamierza udać się do sklepów w ostatnich dniach przed Bożym Narodzeniem. Będzie tłoczno.

2025-12-08, 11:26

Świąteczny szturm na sklepy. Wiemy, kiedy będą największe kolejki [RAPORT]
Kolejki przy kasach podczas świątecznych zakupów. Foto: Andrzej Stawinski/REPORTER/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Późne zakupy, duże tłumy: Aż 58,6% Polaków planuje zrealizować największe zakupy spożywcze na Boże Narodzenie w ciągu ostatniego tygodnia przed Wigilią, co nieuchronnie doprowadzi do kumulacji klientów i olbrzymich kolejek w dyskontach i supermarketach.
  • Optymalny termin: Największa grupa, wynosząca 34,1% respondentów, uważa, że tydzień przed świętami to idealny moment na zaopatrzenie się, pozwalający na utrzymanie balansu między świeżością produktów a ich dostępnością.
  • Wzrost zakupów hybrydowych: Choć 70,4% konsumentów nadal wybiera zakupy stacjonarne, rośnie odsetek osób korzystających z modelu hybrydowego (27,1%), które cięższe i powtarzalne produkty zamawiają online, a świeże kupują w sklepie fizycznym.

Blisko 59% Polaków kupi produkty spożywcze na świąteczny stół tuż przed samymi świętami. Wśród nich, 34,1% respondentów największe zakupy realizuje tydzień przed Wigilią, a 24,5% zostawia to zadanie na zaledwie kilka dni przed Bożym Narodzeniem - wynika z raportu "Polacy na świątecznych zakupach", przygotowanego przez UCE Research wraz z Grupą Blix.

Ten skoncentrowany w czasie ruch oznacza, że sklepy czeka ponowne oblężenie, choć autorzy badania zauważają, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi presji czasowej i finansowej, próbując rozciągać popyt na dłuższy okres.

- Polacy planują świąteczne zakupy bardzo pragmatycznie. Największy ruch w sklepach przypada na tydzień przed świętami, bo to moment, który daje najlepszą równowagę między świeżością produktów a pewnością dostępności. Jednocześnie widać spadek odsetka osób, które zrobią zakupy kilka dni przed Wigilią. Fakt, że więcej klientów niż rok temu już się zaopatruje, wynika zarówno z rosnącej presji cenowej, jak i z coraz lepszego zarządzania czasem oraz budżetem – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy Blix.

Według danych, pomysł zaopatrywania się w żywność dosłownie kilka dni przed świętami stracił na popularności o 3,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. W zamian za to, znacznie zyskała opcja robienia zakupów już na początku grudnia, co wybrało 16,5% konsumentów – jest to wzrost o 5,4 punktu procentowego rok do roku. Autorzy badania sugerują, że ta zmiana jest wynikiem chęci wcześniejszego rozłożenia wydatków i skorzystania z promocji, które w tym roku w dyskontach i sieciach convenience startują wcześniej niż w poprzednich latach.

Mimo rozwijającego się rynku e-commerce, Polacy pozostają w dużej mierze wierni tradycyjnym metodom nabywania produktów spożywczych, zwłaszcza tych na świąteczny stół. Aż 70,4% Polaków zamierza kupić żywność wyłącznie w sklepach stacjonarnych.

- To, że ponad 70% Polaków wciąż wybiera sklepy stacjonarne, jest absolutnie zgodne z tym, co widzimy w danych rynkowych przez cały rok. Boże Narodzenie to jest ten moment, w którym liczy się kontrola nad zakupem – świeżość, wygląd produktów, możliwość własnoręcznego wyboru mięs, ryb, warzyw czy ciast. Dla wielu osób to również rytuał. Coroczne świąteczne zakupy są zakorzenione kulturowo i emocjonalnie. To jest tradycyjny moment, kiedy Polacy chcą mieć pewność, że wszystko kupują tak, jak trzeba – dodał Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX.

Kalendarz handlowy: Grudzień 2025

Grudzień to miesiąc wyjątków od zakazu handlu. Sprawdź, kiedy zrobisz zakupy, a kiedy sklepy będą zamknięte.

Niedziele handlowe (Otwarte)

7GRU
PEŁNY HANDEL
14GRU
PEŁNY HANDEL
21GRU
PEŁNY HANDEL

Dni z zakazem handlu (Zamknięte)

24GRU
Wigilia (Nowy dzień wolny)
25GRU
Boże Narodzenie
26GRU
Drugi dzień świąt

Jednakże tradycyjny model zakupowy traci na znaczeniu na rzecz hybrydowego. Choć osób kupujących żywność tylko stacjonarnie ubyło o 4,2 punktu procentowego rok do roku, jednocześnie o 5,7 punktu procentowego wzrósł odsetek tych, którzy łączą e-commerce z zakupami w sklepach fizycznych – co stanowi obecnie 27,1% wszystkich respondentów.

- Widzimy stopniowe przeciekanie klientów z modelu tradycyjnego do hybrydowego. Część produktów budżetowych kupowanych jest online. W przypadku artykułów spożywczych dotyczy to przede wszystkim napojów w wielopakach, ale także innych cięższych produktów z kategorii kosmetycznych i chemii gospodarczej. Reszta artykułów jest nabywana tradycyjnie. Rosnący odsetek osób miksujących zakupy to mocny sygnał, że polski konsument, choć wciąż jest pragmatyczny, robi się coraz bardziej wygodny i technologiczny – wyjaśnił dr Krzysztof Łuczak, drugi ze współautorów raportu z Grupy Blix.

Model hybrydowy pokazuje, że Polacy wykorzystują e-handel jako wygodne uzupełnienie: ciężkie, powtarzalne produkty zamawiają z dostawą do domu, a świeże artykuły nabywają w sklepach stacjonarnych. To nie rewolucja w e-commerce, lecz ewolucja pragmatyzmu. Eksperci dodają, że kluczowymi czynnikami przemawiającymi za e-handlem są unikanie kolejek, wygoda, lepsza dostępność szybkich dostaw oraz rosnące znaczenie aplikacji do planowania zakupów. Niemniej jednak, realny udział zakupów FMCG online w Polsce pozostaje na niskim poziomie 2–3%, co oznacza, że deklaracje nie zawsze znajdują pełne odzwierciedlenie w faktycznych zachowaniach konsumenckich.

W sumie, blisko 75% Polaków największe zakupy spożywcze planuje w ciągu dwóch tygodni przed Wigilią (tydzień przed – 34,1%; dwa tygodnie przed – 19,9%; kilka dni przed – 24,5%). Jedynie 1,6% konsumentów kupi żywność wyłącznie przez internet. Natomiast 3,5% Polaków wciąż nie wie, kiedy wyruszy na zakupy, a dla 1,5% data ta nie ma znaczenia. Badanie, na którym opierają się te dane, zostało przeprowadzone w dniach 25–27 listopada 2025 roku metodą CAWI na próbie 1007 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

Czytaj także: 


Źródło: UCE Research/Grupa Blix/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej